Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari Jun 13, 2010

kalau hebat rupanya tersalah tune.....

Kalau nak di ceritakan kat mana-manalah, orang yang nak tunjuk hebat ramai, tetapi... kekadang tersalah teknik leh malu dengan diri sendiri.., contoh kalau bekerja ke... mungkin kita anggap kita hebat dari segala pengalaman.. tetapi sebenarnya ada orang yang lagi dan lagi hebat dari kita.. sama juga kalau kita dah berada dalam zon selesa atau dah kaya atau memang dah kaya.. tetapi kerana kita anggap kita ni erm hebatlah dari segala serbi... kita lupa nak berbakti pula kepada orang-orang yang memerlukan... contoh orang susah ker.. adakah kita membantu?.. So tak hebat lagi la tu... Kalau kita ada ilmu yang mungkin bermanfaat tuk semua, adakah kita ikhlas nak memberikan tunjuk ajar? Ataupun kita rasa kalau aku bagi ilmu ni nanti dia lebih pandai dari aku...(tu pasal tak leh nak maju-maju).
So tak salah merendah diri dari kita memandai-mandai dan tunjuk terer tetapi hakikatnya kita ni hampeh... Di sebalik video tu, ia memberi pengajaran juga kat diri saya... kalau tak tahu bertanya, kalau …

sepatutnya kita lebih hebat

Salam, apo kabar semua. ok mai dok cerita pasal keadaan orang kita amnya... selalunya yang dituduh malas, dengki, racist, tak tau berniaga, semuanya ada pada orang melayu.. semuanya yang tak elok jer persepsi tentang bangsa kita.. yang nyata kita dah merdeka lebih separuh abad.. tetapi kalau kita nilaikan pencapaian kita secara realiti memang agak ketinggalan jauh juga dari bangsa-bangsa lain... kat Malaysia ni.. cuba kita tengak ek... ni ambillah secara positif sebab sampai bila kita semua asik nak tertinggal dari serba serbi bidang... pikir-pikirkanlah... contoh... yang menceburi perniagaan.. berapa kerat sahaja yang mungkin berniaga ni adalah rutin hidup... kalau berkerja pulak... fikiran kita dapat gomen ui best ni... selamat... kalau kerja swasta pula... majoritinya kerja untk sektor yang sederhana takda pulak kuantiti yang berjawatan yang sangat hebat contoh akauntan, jurutera, doktor dan sebagainya (ada tu ada tapi tak maksimum).
Anda mungkin perasan.. kalau ada bangunan rumah k…

perperangan menguntungkan siapa?

Hitler dengan Janeral perangnya
Kanak-kanak yang teraniaya dengan perang
Askar bersekutu berlatih untuk menyerang Normady, Perancis 1944
Askar Jerman
Kereta kebal pihak USA
Bom atom digugurkan ke kota Nagasaki
Pembunuhan kejam oleh tentera Jepun keatas tawanan
Banzai..
Salam, lama tak mengampu dan menulis blogku ini, pagi-pagi ni, baru habis tengok brazil ngan korea utara, brazil menang 2-1. Apa yang nak daku rumuskan sekarang ni adalah berkenaan perang.. manusia berperang berabad lamanya.. dari pakai pedang, panah, meriam, sumpit, macam-macam senjata yang mungkin sesuai untuk peperangan... dari zaman perindustrian, peperangan dah beralih arah dengan cara berbeza...zaman era baru ni... taktik peperangan dan senjata pun dah semakin maju dan moden... Terpikiaq lak... mengapa manusia berperang... disebabkan kuasa? atau dendam, atau nak lebih tanah jajahan... atau suka-suka... atau nak menunjukkan senjata baru dan test kat musuh... yang nyata dengan peperangan banyak nyawa terkorban... nyawa insa…