Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari Februari 1, 2015

[SEJARAH] RUSUHAN DI PULAU PINANG PADA TAHUN 1967 YANG PATUT KITA TAHU

KEPADA ANAK MUDA, KETAHUILAH SEJARAH DAHULU, IA BUKAN BERKISAR PERIHAL TRAGEDI 13 MEI 1969 SEMATA-MATA, TETAPI IA BERKISAR TENTANG TEKANAN DAN KEANGKUHAN MANUSIA YANG TAMAK, TEKANAN EKONOMI MEMBUATKAN PEMBERONTAKAN BERLAKU, MALAH BERMULANYA BIBIT-BIBIT TRAGEDI ITU DI PULAU PINANG KETIKA ITU, SEDARKAH KITA KEADAAN YANG HANGAT PADA 60-AN DAHULU?

KOMUNIS BILA NAIK TOCANG, KITA HABUK CABUT LARI, KOMUNIS SEMAKIN BIADAB KITA SEMAKIN LAYU.. SELAMILAH SEJARAH, BUKAN HANYA BERKATA, SEJARAH TIDAK MUNGKIN BERLAKU.

FIKIR BUKAN EMOSI!!
TOLAK CHAUVANIS DAN ULTRA KIASU






RUSUHAN KAUM PULAU PINANG

1. Sebelum berlakunya rusuhan kaum paling dashat di Tanah Melayu pada 1969, bibit bibit awal telahpun timbul di kawasan penguasaan masyarakat Cina di Pulau Pinang pada tahun 1967.

2. Kaum cina Pulau Pinang sebelum itu telah pun kerap melakukan Hartal (Protest besar besaran) dengan paling signifikan memprotest Perlembagaan Persekutuan Malaya pada tahun 1947 yang mengandungi Kontrak Sosial melibatkan kelebihan o…

SEBAB APA MELENTING BENAR MCA BERKISAR PERKATAAN 'CINA' KETIKA RAKYAT NAK HARGA BARANG TURUN?

ia bermula dengan kisah yang tidak berapa nak best pasal turun harga barang, kononnya kenyataan ismail sabri berkisar isu rasis, hanya ada perkataan cina, jadinya segerombolan pemimpin yang nak cepat popular keluar macam kelkatu lepas hujan.

dari ketua pemuda mca tanpa usul periksa terus serang mengejut terhadap ismail sabri, maka segerombolan pemimpin mca yang lain pun nak jadi hero juga, walaupun asasnya tidak sikitpun ia berkisar isu rasis, tetapi inilah masanya untuk menjadi hero kepada orang cina, takpelah kalau itu caranya, tapi sangat kelakar badak kerana isu turunkan harga barang sepatutnya mca bersama-sama menjadi pejuang supaya harga barang boleh turun.

bukan hanya parti komponen mca, malah pembangkang pun nak jadi super penyelamat, bermula dengan kit siang, mahfuz omar, nik abduh, khalid samad, sekarang rara othman pun nak tumpang sekaki, semua nak ambil kesempatan diatas kenyataan ismail sabri hanya kerana ada perkataan cina.

sekarang ni kita di malaysia kalau sebut perka…

MAHFUZ OMAR KATA KESEMUA 92 KETUA BAHAGIAN UMNO 'MABUK TODI' DAN SEWEL!

akhirnya mahfuz nak jadi hero juga dalam memberi hujahan secara mental yang waras terhadap isu ismail sabri yang mengaitkan tokey-tokey tamak menjadikan isu rasis, biasalah mahfuz ni kalau bersuara cukup best, asal apa terkeluar dari otaknya keluarlah terus ke mulutnya, jadinya terpampang kata mabuk todi.

kelakar seram pas nak menjadi hero padahal mereka juga yang bukan main garang untuk kempen turun harga barang, bukan kah kata mereka bn barang naik, eh dah nak buat kempen #TurunHargaBarang menjadi kesalahan pula bagi mahfuz disebabkan ada perkataan cina dalam disebut oleh ismail sabri berkenaan isu turun barang ini.

gila tak? haha.. pas memang nak cari modal, modal yang sememangnya membolehkan mereka jadi sebutan kembali setelah isu berat melanda mereka dalam pakatan, malah bibit pergaduhan mereka dengan dap semakin tak terkawal dengan serang menyerang antara team UG dan team kiasu dap.

dalam politik rencahnya kadang-kadang boleh buat orang gelak dengan sendirinya, terima kasih bua…

MINYAK TURUN, HARGA BARANG PUN BOLEH TURUN KATA RAFIZI

dulu semasa kempen pr dulu, masa minyak naik, bukan main hebat peranan mereka buat supaya kos hidup diturunkan, setiap demonstrasi yang datang bukan sikit anak sebabnya mereka menghala muncung senapang ke arah bn katanya bn punca harga barang naik.

sekarang minyak petrol dan diesel sudah turun, penurunan paling rendah harganya sejak 10 tahun dahulu, jadinya kemana relevennya kempen turun yang macai pr buat sebelum ini? paling lawak tak berbunyi langsung idea-idea untuk buat demonstrasi supaya harga barang patut diturunkan kerana minyak sudah turun.


kadang-kadang cukup kelakar seram perangai macai alketum yang dikepalai rafizi, bila otak penuh air ketum, segalanya tak mampu nak dipulihkan lagi. apa mereka tidak berasa malukah kerana yang beria-ia yang nak harga barang diturunkan adalah orang pro kerajaan, malah agresifnya menteri seperti ismail sabri yang menuntut peniaga dan pemborong tamak menurunkan harga barang menjadi buat mulut.



tidak ada satupun kenyataan rafizi yang boleh digu…

NIK ABDUH KATA ISMAIL SABRI PERLU CUCI OTAKNYA!

bukan nak marah, kadang-kadang pesen perangai pas ni dah tak boleh nak buat baik dah, perangai orang cakap, perihal hadi awang yang lantang mengherdik berkenaan pilihanraya pbt dan dikaitkan dengan rasis, boleh dikatakan pemimpin umno pun back up hadi, tu pasal kita kata pas payah nak dibuat kawan, perangai serupa tuhik kulup.

sudahlah angkuh, berlagak bagus, sudahnya dengan dap juga dia jilat, poodah..

bukan suruh sokong pun apa yang ismail sabri tu katakan, cuma pas dah lupa mereka juga antara pejuang supaya #TurunHargaBarang, bila jiwa sudah diganyang dengan kepalsuan, sudahlah beri muka dengan pas ni.

nampaknya wave turun harga barang sudah menjadi hebahan kutuk mengutuk antara kaum, hina menghina sampai ketahap yang teruk, memang pada mulanya tidak sikitpun dikaitkan dengan rasis, akhirnya sebutan perkataan cina tidak boleh diusik sama sekali.

kalau dikalangan anda tidak percaya, pergilah ke portal malaysian insider, malaysia kini, the star, kadang-kadang komennya sampai kearah …

BIAR ISMAIL SABRI MENJADI PEJUANG UNTUK PENGGUNA, KITA PERLU SEDAR MAINAN KIASU!!

perihal dan peranan kita, sebagai pengguna terbesar, sebagai kaum terbesar, walau kita tahu boleh dikatakan 70% kawal selia ekonomi dikawal oleh kaum kiasu yang dari zaman british lagi mereka diberi hak istimewa berniaga, orang melayu hanya mampu terpalit mencari sesuap nasi di sawah, tanah pertanian.

jadi kita tidak perlu hairan dengan kekayaan dan kehebatan si kiasu kerana mereka beratus tahun sudah kawal selia ekonomi di tanah melayu dengan bantuan british.

kita bukan lemah, tetapi kita terlalu baik, kita bukan bersikap perkauman, tetapi kita hormat tetamu luar, kita bukan suka berbalah, tetapi kadang-kadang keterlaluan si pelaku tidak menghormati kaum melayu menjadikan perkara jadi lain.

itu cerita dulu, sekarang bila kekayaan dan kesenangan mereka sikit pun kita tidak pertikaikan, malah kita berterima kasih dengan mereka kerana adanya urusan jual beli membantu ekonomi itu berjalan, tetapi itulah, segelintir si tamak haloba yang kerjanya mengambil kesempatan membuatkan perihal ya…

KETUA PEMUDA MCA YANG TERLAMPAU MENUNJUK DIA DAN DAP ADALAH GENG!!

setiakawan BN yang terang-terang mca lacurkan untuk menjadi balaci dap, pru13 dah buktikan siapa mca ni, talam dua muka yang memang niat sama sahaja macam dap.Patutnya dia baca dahulu kenyataan menteri ismail sabri bukan menyondol macam babi nak mengawan.Akhirnya dia yang bakal dijadikan bahan untuk dibangkaikan oleh majoriti orang, bodoh tak boleh diajar, ego membawa ke lombong.Apa sumbangan dia untuk menaikkan nama mca? Jom ramai-ramai kita mensibaikan dia, Jenis kepala rasis yang menjilat komunis.Dia tidak layak pegang jawatan ketua pemuda mca. Memalukan.

PERCAYA KE PAS DENGAN DAP BETUL-BETUL BERTINJU?

Bagi penulis, ketegangan dap dan pas sengaja dirancang, percaya tak? Drama sinitron politikus gila sememangnya perlu dilakukan untuk close demage perihal tertentu.Semasa banjir besar berlaku di kelantan balak bersepah, siapakah yang tak senang duduk? dap dan husam musa bukan?Drama ini licik tuan-tuan, sebab jarum mereka nak supaya umno dan bn pun terjebak dengan sengketa mereka, jadinya yang bakal dituding jari adalah umno dan BN selepas itu.Nampak macam mengarut, tetapi game politik liberal dap dan pasma cukup cerdik bermain politik tuan, kita tengok dan study bukan hulur kepala.