Khamis, 7 Februari 2019

MENGAPA SYED SADDIQ DIBABIKAN OLEH USAHAWAN HAUSBOOM? INI PUNCANYA #viral #hancing

10 Sebab Mengapa Menteri Instagram Syed Saddiq Wajar Diserang Pengasas Hausboom – 10 Kesilapan Syed Saddiq & Penyokongnya - thecoverage

Azri Zahier mungkin bahasanya tidak berbudi bahasa tetapi masih berbudi pekerti dalam berpaksikan kepada intipati kebenaran. Syed Saddiq mungkin bahasanya berbudi bahasa tetapi tidak sesekali berbudi pekerti apabila berkali – kali membuat penipuan.



1. Siapa Puncanya ?

Bila sesuatu konflik berlaku ramai akan bertikam lidah untuk berdebat siapa yang betul dan siapa yang silap. Pokok persoalanya siapakah pencetus dalam isu ini ?

Sekirannya Menteri Instagram kita tidak memulakan program sedemikian maka perkara ini tidak mungkin akan berlaku. Apakah pada hari ini apa produk sahaja yang diposkan oleh Syed Saddiq atau apa sahaja produk yang diminum atau dimakan semasa mesyuarat jemaah menteri maka sekaligus usahawan kita akan berjaya? Menteri Belia dan Usahawan mana di dunia ini yang akan menggunakan dasar sedemikian?

Menteri ni kerjanya merangka dasar. Kemudiannya kerjanya adalah merancang strategi bagi memastikan dasar yang dibuatnya berjalan lancar dan memberi impak kepada golongan sasar.

Contohnya jika menteri mahu memperkasakan usahawan muda, yang perlu menteri lakukan adalah mempermudahkan geran pinjaman, menyediakan fasiliti, mengadakan kerjasama dengan agensi kementerian lain bagi mengukuhkan jenama produk berdaftar, mempermudahkan eksport melalui tajaan pameran berkelompok luar negara, memberi insentif cukai, membina Pusat R&D secara berpusat,

Sendiri sudah tidak cukup matang maka jangan pula libatkan keseluruhan jemaah menteri. Mesyuarat menteri adalah sesuatu yang serius kerana melibatkan polisi , dasar dan masa hadapan negara. Mesyuarat Jemaah Menteri bukanlah satu tempat sambil lewa untuk menikmati makanan dan minuman.

2. Tidak Perlu Downgrade Sendiri Untuk Membalas Kembali Isu Ini Di Sosial Media 

Tugas seorang menteri bukannya untuk berkonflik dengan rakyat yang meluahkan perasaan mereka di sosial media. Jika ikhlas mahu membalas maka balaslah surat yang sudah pun dihantar kepada anda oleh pengasas Haus Boom selama berkali – kali dan berbulan – bulanya lamanya.

3. Jika Mahu Membalas Maka Biarlah Secara Profesional Dan Bukannya Seperti Cyber Trooper

Perlu atau tidak tuduhan seperti luahan pendapat seorang usahawan anda katakan sebagai taktik untuk promosikan jualannya ? Jika tiada angin masakan pokok bergoyang. Jika anda menepati janji dan seorang Menteri yang efektif serta membalas suratnya maka perlu atau tidak Pengasas Hauh Boom ini bertindakan sedemikian di Sosial Media?

Jika ini adalah kayu ukurnya maka bukankah anda juga menumpang populariti semasa isu ini sedang viral maka anda juga membalas di sosial media di mana selama ini tidak membalas walaupun sudah 4 bulan lamanya. Isu ini tidak sampai 10 jam sudah siap dibalas. Cepat dan pantas.

Jika ini dikatakan taktik pengasas Haus Boom untuk meningkatkan jualan maka bukankah taktik yang sama digunakan oleh anda untuk mempromosikan program usahawan anda ? Mempromosikan pelbagai usaha anda dalam membantu usahawan kita? Sebelum ini rakyat mana yang tahu akan program ini ? Jika Hausboom menumpang jualan maka anda menumpang Publisiti !

4. Jika Hendak Membalas Maka Jawab Persoalan Yang Ditimbulkan 

Anda memiliki latar belakang sebagai seorang pendebat. Jangan pula lain yang ditanya dan ditimbulkan maka lain pula yang anda jawab.

Azri Zahier berbicara tentang isu posting anda pula menjawab 7/11. Orang berbicara tentang surat berbulan – bulan yang tidak dibalas anda pula sibuk menjawab sibuk memberi hidangan makanan dan minuman kepada kabinet dalam mesyuarat jemaah menteri. Orang berbicara tentang janji yang ditunaikan anda pula membuat tuduhan seperti taktik meningkatkan jualan. Orang berbicara anda membantu  Exco Permuda Bersatu anda pula jawan sesen pun anda tidak ambil. Siapa tuduh anda dapat berapa sen? Lain yang diluahkan lain pula anda jawab. Jika sudah silap maka mohon maaf sahajalah ? Sudah salah lagi hendak lagi menyalahkan pihak lain?

5. EXCO Pemuda Bersatu Hiprokrit Berbicara Tentang Keadilan

Dalam posting Ben Ali , beliau sendiri berbicara tentang keadilan. Maka dimankah keadilan untuk Azri Zahier?

Dalam screen shoot anda sendiri untuk mempertahankan diri sendiri sebenarnya sudah membongkar kebenaran anda sendiri juga menggunakan template profile yang sudah dibuat oleh Azri Zahier terlebih dahulu. Jika soal tentang keadilan maka mengapa Menteri Instagram post untuk anda dan sehinggi hari ini masih belum membuat sebarang promosi post untuk Haus Boom ?

Profile syarikat pun tidak tahu buat dan kena ambil sampel yang sudah dibuat oleh Azri Zahier. Akhirnya berdasarkan kepada sampelnya anda pula yang mendapat promosi. Dimanakah keadilannya ?



6. Jika Hendak Bantu Usahawan Maka Bantu Tetapi Jangan Claim Credit Yang Bukan Milik Anda

Minuman Haus Boom sudah lama berada di 7/11. Jika tidak membantu maka katakan sahajalah tidak membantu. Jangan menipua dan mengatakan anda yang membatu Haus Boom menembusi pasaran 7/11.


Cybertrooper anda pula sibuk posting gambar ini. Teliti betul – betul setiap perkataan gambar ini. We Are Currently Studying It. My Father Will Speak To Our 7/11 Team. Kenyataan ini hanya menunjukkan cadangan Menteri Instagram kita kepada Vincent Tan masih dalam fasa kajian dan Vincent Tan pula akan memberitahu pasukan 7/11 mereka. Namun begitu , Haus Boom sudah berada di 7/11 sejak tahun lepas lagi. Keadaan ini hanya menandakan Syed Saddiq menipu bahawa beliaulah yang membantu Haus Boom menembusi pasaran 7/11.

7. Kenyataan Bercanggah Team KBS Dengan Syed Saddiq – Menipu Lagi ?



Saya juga akan ambil masa semasa jemaah menteri untuk perkenalkan produk anak muda ini kepada rakan rakan kabinet. Gambar yang diambil akan dikongsikan dengan pemilik untuk dihebahkan. Kalau wujud keperluan, surat pengiktirafan bahawa produk tersebut sudah dihidangkan kepada jemaah menteri juga akan diberikan. – Syed Saddiq

Fast forward, pagi tadi saya dimaklumkan salah seorang usahawan yang produknya masuk ke Jemaah menteri, produknya yang saya promosikan kepada PM/DPM/Menteri termasuk dengan Profil businessnya, produknya yang saya push untuk masuk rangkaian 7E dan yang lain, mencaci saya kerana tidak bantu dia. – Syed Saddiq

Kata Team KBS isu ini tidak dibaca dan dibawa berbincang dalam mesyuarat Kabinet. Disamping itu profile usahawan itu hanya untuk penelitian Syed Saddiq. Syed Saddiq pula kata setiap minggu mesyuarat beliau akan kongsikan produk dan profile usahawan anak muda kita kepada kabinet.

8. Alasan Terlalu Sibuk Untuk Membuat Posting – Menipu Lagi

Jika produk Azri Zahier yang lebih awal Syed Saddiq kata sibuk dan tiada masa. Kena tunggu respond. Namun untuk EXCO Pemuda Bersatu pula ada masa ?



9. Orang Lain Tidak Perlu Sibuk Mempertahankan Syed Saddiq Seolah -Olah Menegakkan Benang Yang Basah 

Usahawan Muda Ini Jawab Serta Kongsi Pengalaman Dibantu Ahli Politik

Perkongsian usahawan ini mempertahankan Syed Saddiq adalah amat jahil sekali. Rumusannya adalah setiap produk dan perkhidmatan yang dipos oleh Syed Saddiq maka Syed Saddiq membantu usahawan. Kenyataan ini tidak adil kerana jika kita imbas setiap perniagaan yang dikongsikan adalah perniagaan yang sudahpun berjaya sebelum dipos oleh Syed Saddiq. Jangan ambil credit begitu sahaja. Kalau hanya sekadar POS kata itu adalah bantuan maka Syed Saddiq sudah boleh letak jawatan dan buat full time posting kepada semua usahawan di negara kita.

10. PERINGATAN – JANGAN LARI DARI POKOK DAN AKAR PERSOALAN DAN PEMASALAHAN

Tiba – tiba sosial media penuh dengan lontaran yang lari jauh daripada apa yang ditimbulkan. Soal usaha membantu usahawan , soal taktik jualan , soal serangan peribadi , soal bahasa kasar , soal 7/11 dan Vincent Tan dan pelbagai lagi lontaran – lontara yang tidak menjawab akarnya. Apakah akarnya

A. Mengapa tidak menunaikan janji?

B. Mengapa Azri yang lebih awal akhirnya produk EXCO Pemuda BERSATU yang mendapat posting dahulu?

C. Mengapa tidak membalas surat setelah lebih daripada 4 bulan lamanya?

Azri berkali – kali tekankan baca profil dan promosi di IG seperti mana yang dijanjikan oleh Syed Saddiq – Fokus Kepada Isu Ini ( Jangan terus berlari – lari tanpa arah )

Jika sudah silap maka belajarlah dari Azri Zahier yang akhirnya membuat posting untuk memohon maaf atas kekasaran bahasanya dan bukannya cuba berkali – kali menegakkan benang yang basah !

sumber TheCoverage

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TARIF AIR NAIK TIDAK AKAN BEBANKAN RAKYAT BAWAHAN KATA KERAJAAN PH #viralhancing

KUALA LUMPUR: Kementerian Air, Tanah Dan Sumber Asli beri jaminan bahawa kenaikan tarif air secara berperingkat tahun ini tidak akan membeba...