Jumaat, 26 April 2013

[WAJIB BACA] UNTUK CHUVANIST DAP YANG TAK FAHAM SEJARAH!!



Artikel ini ditulis oleh seorang BUKAN MELAYU. Saya harap ia dapat disebarkan terutama kepada Cauvanist DAP.

Bumiputera, kepada yang bukan Bumiputera.

Ketika perlembagaan didrafkan, warga Malaya menganggap itu adalah kompromi terbaik. Imigran Cina dan India telah tinggal di situ hanya selama 2 generasi, paling lama. (kecuali golongan peranakan Cina dan India yang telah menetap sejak 1400an).

Pertama sekali saya ingin mengajak anda membayangkan senario ini. Bayangkan dalam masa 8 tahun, generasi kedua bagi 6-8 juta orang Bangladesh, Indonesia dan Nepal mula menuntut kewarganegaraan, berbekalkan fakta mereka dilahirkan di Malaysia, bercakap Bahasa Melayu lebih baik dari orang Malaysia sendiri dan menjalani gaya hidup orang Malaysia.

Soalan pertama saya adalah, bagaimana hendak kita kurniakan kewarganegaraan besar-besaran kepada mereka?
Nenek saya pernah memberitahu, situasi satu masa dahulu adalah serupa. Dia merupakan ahli MCA ketika zaman Tun Tan Cheng Lock. Orang Cina tiada tempat bergantung. Negara China sedang berperang dengan Jepun dan Komunis mengamalkan Polisi Tutup Pintu. Orang Taiwan menganggap orang Cina Malaysia sebagai hua Qiao dan secara teknikalnya melabel kami seolah-olah kami sememangnya telah berpindah keluar, seperti mereka yang di Amerika Syarikat atau negara-negara Eropah.

Dengan itu, satu-satunya cara untuk menyelesaikan masalah tersebut adalah dengan meminta kepada kerajaan ketika itu, British, untuk kewarganegaraan beramai-ramai, dengan mengambil kira sumbangan kami kepada pembangunan Malaya/ Persekutuan Tanah Melayu dan berjanji taat setia.

British telah bersedia untuk mengiktiraf kewarganegaraan kepada orang Cina melalui Malayan Union Charter (piagam), yang mana membawa kepada 1) negeri-negeri Selat 2) Negeri-negeri Bersekutu dan 3) Negeri-negeri tidak Bersekutu untuk tertakluk di bawah Tanah Jajahan Mahkota.

UMNO kemudian ditubuhkan untuk menentang Malayan Union. Suka atau tidak, mereka tidak bersedia untuk membenarkan penjajah British ini untuk memberikan kerakyatan kepada imigran yang tidak berintegrasi/ mengasimilasi kepada budaya mereka (maaf saya tak jumpa perkataan Melayu yang sesuai). Perbezaan kaum amat ketara ketika itu, tiada orang Cina bercakap bahasa Melayu.

British harus menangani tekanan dari UMNO dan juga dari orang Cina. Tunku ditugaskan untuk mencari jalan tengah untuk memastikan kompromi antara orang Melayu & imigran dari Cina dan India ini.

Jalan penyelesaian, yang meyakinkan orang Melayu tempatan untuk megizinkan kewarganegaraan untuk generasi pertama dan kedua orang Cina ini adalah, dengan syarat mereka diberi layanan istimewa, maka Suruhanjaya Reid menggubal 'kedudukan istimewa' orang Melayu dalam bidang pendidikan dan ekonomi.

Orang Cina ketika itu bersetuju.

Ayah saya bertanya kepada saya, bila sebenarnya hakikat dan akibat dari tolak ansur ini berakhir?

Saya beranggapan faktor kepada perkara ini disebabkan pengekalan "kecinaan" dari datuk nenek kita. Mereka memulakan sekolah cina, mendesak untuk menggunakan bahasa Cina, menjalani gaya hidup orang Cina. Pendek kata, membina sebuah lagi wilayah Cina di luar negara China. Mengajar nilai-nilai Cina, membaca buku dari negara China (sebelum revolusi budaya) dan sebagainya. Tiada unsur-unsur kesepaduan apa pun. Ini menyebabkan ketidakpuasan hati, yang membawa kepada idea 'bumiputera'.

Sekiranya anda mengkaji dengan teliti konsep Bumiputera, anda akan sedar bahawa tidak banyak mengenai 'mempertahankan kepentingan orang asal (Melayu)'. Ideologi dan falsafahnya melibatan 2 aspek utama.

Pertama sekali untuk membendung 'kecinaan'. Saudagar Cina dahulu kala amat rapat dengan penguasa British. Kita ada orang Peranakan dulu-dulu yang memakai kerongsang gambar Queen Victoria. Kita juga ada dewan perniagaan Cina yang mempunyai Patron Inggeris. Ini menunjukkan bahawa, selain kawalan asing terhadap ekonomi kita, orang Cina mengawal hampir 70% daripada apa yang tinggal (Profesor Shamsul Amri berkata, dalam 50-60%).

Pendek kata, orang Melayu tiada kuasa ekonomi langsung. Pada pandangan mereka, sekiranya imigran-imigran ini memegang tampuk kuasa ekonomi, cuba untuk melebarkan kuasa politik, akan menghakis kewujudan orang Melayu. Anda tidak boleh menyalahkan mereka jika mempunyai pandangan sedimikian. Ia merupakan satu sentimen yang biasa dalam kalangan kebanyakan dari mereka. Disebabkan itulah mereka memerlukan satu jaminan sekiranya mereka bersetuju memberi kerakyatan kepada golongan imigran.

Aspek kedua, adalah perasaan tidak selamat dengan lambakan imigran Cina dan India. Terdapat kerisauan terhadap mereka yang tidak mahu mengintegrasi/ mengasimilasikan budaya mereka dengan budaya tempatan, andai mereka bersatu menentang orang Melayu dan menghapuskan agama Islam dan budaya Melayu. Perasaan sebeginilah yang mencegah orang Melayu dahulu daripada bersetuju untuk mengiktiraf kerakyatan generasi imigran tadi.

Dengan 2 perkara ini, Tunku harus mengorak langkah. Beliau harus membuat keputusan sama ada; menolak permintaan kerakyatan orang Cina dan India, memaksa mereka pulang ke negara asal, atau pun mencari titik tolak ansur antara kedua-dua pihak.

Beliau kemudiannya, menasihati Suruhanjaya Reid untuk menggubal kontrak terbesar antara orang Melayu & Imigran, yang dikenali sebagai Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan (kontrak sosial).

Dengan pengenalan Perkara 153, orang Melayu membuat keputusan bahawa mereka sudah boleh mengenepikan aspek-aspek kerisauan sebelum ini. Kedudukan mereka tidak akan tergugat oleh orang imigran, tidak secara ekonominya mahupun pendidikan, kerana dipelihara oleh perlembagaan.

Nenek moyang kita, yang awal-awal dulu hanyalah imigran (pendatang), sangat gembira dengan tolak ansur ini sebagai pertukaran kepada taraf kerakyatan. Ianya hampir mustahil bagi sebuah negara dengan penduduk asal yang berkongsi budaya dan gaya hidup yang sama, untuk memberi kerakyatan kepada pendatang yang tidak berkongsi persamaan dengan budaya mereka. Asalnya orang Cina dan India tidak mahu asimilasi budaya, tetapi menuntut kerakyatan. Wajarlah orang Melayu menentang perkara itu. Orang Cina dan India kemudian sedar ianya berbaloi untuk bersetuju dengan perjanjian itu, memandangan mereka tiada tempat lain ingin dituju.

Atau, senario kedua, mereka kekal sebagai penduduk tetap (PR) sahaja, dan tidak mendapat kerakyatan dari orang Melayu. Sudah tentu, ianya bukan idea yang baik. Mereka menginginkan KERAKYATAN.

Bayangkan, generasi kedua/ ketiga orang Bangladesh atau Nepal atau Indonesia, yang membentuk 6-9 juta populasi Malaysia kini, menuntut hak kerakyatan di Malaysia. Ia termasuklah kelebihan tertentu, dana, pendidikan, penjagaan kesihatan dan juga HAK UNTUK MENGUNDI.

Mereka boleh saja mengungkit bahawa mereka membayar cukai, menyumbang kepada negara, membantu perkembangan ekonomi. Mereka boleh menuntut bahawa mereka dilahirkan di Malaysia dan menginginkan kerakyatan. Perlu diingat, bukan seorang dua, tapi 6-9 juta KERAKYATAN.

Apakah anda mampu memberikan taraf kerakyatan sebanyak 9 000 000 kepada mereka?

Begitulah, orang melayu berpuas hati dengan pemberian kerakyatan dahulu, selagi kedudukan mereka dijamin dalam pendidikan dan ekonomi dan sebagainya seperti tercatat dalam Perkara 153.

Bagaimana dengan anda? Letakkan diri anda dalam keadaan ini.

Untuk menjawab soalan bapa saya, bilakah konsep BUMIPUTERA akan berakhir? Saya menjawab, setelah konsep Kecinaan dan perasaan tidak selamat (Chineseness & insecurity) itu berhenti menghantui mereka.

Sehingga kini, semakin ramai orang melayu yang mempunyai titik persamaan dengan orang Cina dan bukan-Bumiputera. Sebab itulah anda lihat semakin ramai orang Melayu yang bersedia untuk menyerahkan status Bumiputera itu (bukan ramai, tetapi lebih ramai dari dahulukala).

Namun demikian, titik persamaan itu tidak cukup kuat. Lihat saja lelaki Cina yang ditumbuk di KFC, dia membuat sidang media. Lelaki ini, tidak boleh bercakap BAHASA MELAYU MAHUPUN INGGERIS. Dan saya boleh katakan kepada anda, terlalu ramai orang Cina yang sebegini di Malaysia. Begitu banyak orang Cina bandar duduk di PPR, tak boleh bercakap Melayu atau Inggeris. Kawan-kawan saya di Kedah juga begitu.

Orang-orang Cina ini pergi ke SJKC, atau sekolah swasta Cina, pergi ke Taiwan/ China untuk menyambung pengajian. Sebahagiannya ke Singapura dan Eropah ataupun Amerika Syarikat.

Mereka tidak pernah berselisih dengan orang Melayu.

Mereka tidak tahu apa itu khutbah Jumaat.
Mereka tidak tahu mengapa perempuan Kelantan dipanggil Mek (isikan nama di sini).
Mereka tidak tahu mengapa lelaki Melayu Perak dipanggil Yob (isikan nama di sini).
Mereka tidak tahu dan tidak faham pemikiran dan cara hidup orang Melayu.
Secara dasarnya, mereka tidak mahu berintegrasi, bersepadu dan mencari titik persamaan dengan orang Melayu.

Malahan di kedai Mamak, Cina duduk dengan Cina, Melayu dengan Melayu. Hanya sesekali, dan jarang untuk melihat 3 bangsa Melayu Cina India bersama.

Tidak cukup!

Tidak cukup untuk memberitahu orang Melayu yang mereka akan selamat dari kesan 'kecinaan'. Tidak cukup sekadar memberitahu yang mereka boleh 'hidup' dan 'rasa selamat' tentang kepentingan ekonomi dan pendidikan.

Untuk melihat ianya berlaku, orang Cina harus melonggarkan prinsip KECINAAN (bukan buang, cuma meredakan sedikit). Kita tidak boleh mengenepikan konsep Bumiputera. Ia bahaya.

Penyelesaian untuk Perlembagaan Persekutuan adalah jelas.
Sama ada:

1) Kita mengagungkan tinggalan keturunan nenek moyang kita (sekolah Cina, bahasa Cina, dewan perniagaan Cina, apa jua elemen CINA dalam aspek pendidikan dan ekonomi).

atau

2) Kita mengasimilasikan budaya kita dengan budaya orang Melayu.

Untuk kita MENAMATKAN KONTRAK (Perkara 153) itu, kita perlulah mencari titik persamaan dengan orang Melayu.

Diterjemah oleh Nur Amiratullyana Gazali (25 April 2013)

Tulisan asal: Tai Zee Kin (24 April 2013)

[edisi poyo] orang pr sendiri pun tak suka kau nik nazmi!! poyo tetap poyo!!

kalau diikutkan, agak kelakar seram apa yang nik nazmi sembang ni, masa kau jadi yb sepenggal, nak tanya satu soalan, berapa kali turun padang melihat keadaan penduduk di seri setia? apa sumbangan gempak gila yang dah dibuat yb seko ni ke atas penduduk di dun seri setia? ceciter ceciter...

bila pilihanraya, terhegeh-hegeh merayu suruh undi dia sepenggal lagi. sudahlah, pekung kamu semua orang sudah tau lah, sembang kencang, cakap nak hebat, kerja satu sen tak leh pakai, penduduk di flat kampung lindungan ada isukan hal lif, tapi jangan kata nak selesaikan, nak cuba jaga hati penduduk pun fail, loser all out!!

MACAM NI NAK SEMBANG JAGA RAKYAT?? PENGUNDI DI DUN SERI SETIA, HARAP ANDA BUKALAH MATA, ADAKAH ORANG BEGINI NAK DIANGKAT LAGI SEBAGAI YANG BERHORMAT? tumpo orang perak kata yeop!!!

 siap buat iklan di sinar harian keh keh keh.. ini semua poyo!!

dan moh kita baca apa kata penyokong pr sendiri berkenaan perangai cap ayam calon pkr seri setia ni.. 
lu pikior lah sendiri beb!!


AYUH PENGUNDI DUN SERI SETIA KITA UNDI BN KITA SUPPORT DATUK HALIM DEMI KEMENANGAN BN DI SERI SETIA!!


#undi bn#
#sayangi selangor#
#yakini bn#

[ramai sangat] nampaknya bn sah tak boleh tidur malam kerana zuraidah kamaruddin di ampang!

entah lah bro, aku pun tak tau lah nak cakap macamana lagi, kalau dilihat dengan keadaan ceramah pkr yang diadakan di ampang malam tadi, tak keruan melihatnya, boleh gena gout camni ooo... harap pejuang-pejuang bn tak patah semangat bila melihat realiti ini, ceramah pkr yang berjaya mengumpul 5,000 orang..... adus!!!

tu dia ramai gilos! tapi macam biasalah beb! ini hanyalah gambar hiasan da! hehe

kenyataannya apa yang berlaku di ampang hilir, ceramah zuraidah kamaruddin yang hanya berjaya mengumpul sekadar 40-50 orang sahaja, hehe macam ni bukan bn yang goyang, tetapi pakatan rakyatlah yang goyang beb, hehe...


Para pengundi di Parlimen Ampang sudah memberikan ISYARAT JELAS jelas kepada Zuraida Kamarudin bahawa dia TIDAK LAGI DITERIMA untuk mempertahankan kerusi kawasan tersebut pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) 5 Mei ini.

Buktinya, majlis pertemuan Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang diadakan di Pusat Daerah Mengundi PKR di Ampang Hilir malam tadi bukan saja GAGAL MENDAPAT SAMBUTAN malahan lebih menyedihkan hanya ENAM ORANG sahaja yang menghadirinya, TERMASUK PETUGAS JENTERA PARTI. baca seterusnya di gelombang wangsa maju

ps: mana tak sikit pencacai datang, semua kena kerah ramaikan ceramah di tempat-tempat hot spot supaya nak tunjukkan ramai.. tu pasal dekat johor dan negeri sembilan sekarang bila ceramah pr bukan main gilos ramai.. tapi dah reveale rupanya diangkut da, hehe.. tak yah tipu sebab hal ini diberitahu oleh orang pas sendiri da.. macamana aku tau.. hehe adalah.. ini sulit!! kikiki

[hot] untuk sebaran! DS NAJIB TETAP PILIHAN RAKYAT MALAYSIA! In Shaa Allah!! #Allah bersama BN#

#VOTE BN#
#SAYANGI SELANGOR#
#YAKINI BN#


ps: beri kepercayaan bn untuk mencapai status negara maju 2020 nanti!!

#datuk halim vs nik nazmi# mana pilihan rakyat di seri muda?

DI DUN SERI SETIA DIKATAKAN KAWASAN HOT SPOT YANG SENGIT!! WALAU NIK NAZMI PERNAH KATA.. DIA KALAU TIDUR SEKALIPUN DIA BOLEH MENANG BESAR!! KITA TENGOK SIAPA YANG TAK BOLEH TIDUR 5 HB NANTI?

golongan angkuh ini memang tengah dilamun angan-angan besar!! jadi untuk melawan keangkuhan ini, bn sentiasa turun padang bertemu rakyat, calon bn di dun seri setia adalah seorang pemimpin yang disenangi rakyat! dikatakan akar umbi memang menyokong kuat datuk hj abdul halim, kesungguhan beliau berjumpa hati ke hati bertemu rakyat membuatkan orang-orang di seri setia menyayangi beliau. AYUH KITA BANTU KEMENANGAN BN DI SELANGOR!!

#vote bn#sayangi selangor#


ps: percayalah, ikhlas membantu rakyat adalah senjata ampuh menjatuhkan regim pakatan rakyat!! ayuh rakyat selangor bangkit dan benamkan pr pada 5hb mei 2013 nanti!!

[sudut beza] apa beza zul nordin dengan khalid samad?

zul nordin memperjuang kan akidah umat Islam yang sedang di kotak katikan oleh puak berhaluan kiri yang gilakan kuasa.. mereka ini nama sahaja Islam, tetapi sikap mereka hanya luaran sahaja yang Islam dalamnya tidak..

zul nordin pernah berkata kepada puak-puak pas yang taksub.. adakah mereka sedar yang kalimah Allah sedang di jual oleh pemimpin rakus dalam pr? semuanya kerana nak jaga hati orang kafir...

ingat lagi siapa yang saja bakar line tentang keinginan kristian menggunakan kalimah Allah? siapa lagi lim guan eng.. dia cerdik gunakan jarum ini untuk menjahamkan perpaduan kita semua...


hal ni lah yang membakar dan memberi impak kemarahan orang Islam terhadap lim guan eng, dap adalah parti yang ada agenda mengkristiankan malaysia.. tapi ramai tak tahu.. sebab mereka kata karut. 

zul nordin akan lawan habis-habisan dengan anasir yang suka-suka setuju hal kalimah Allah ini dibenarkan kristian menggunakannya. sebab dalam pas sendiri ada segelintir pemimpin sengal yang terus bersetuju kata kalimah Allah boleh diberi kepada kristian, memang sengal dan bhagal. nak tau siapa antara yang back up baik punya dap ni.. siapa lagi si khalid samad lah, dia kalau bercakap macam dia hebat gila, sekarang barulah kau tau, tak tido malam kau bila 1 lawan 1 dengan zul nordin di shah alam ini

kita undi bn untuk kemenangan parlimen shah alam!!!

antara kenyataan gila bebal dari seorang pejuang agama dalam pas dan pemimpin liberal pkr, pemimpin macam ni nak kita percaya menjaga Islam kalau dapat memerintah perseketuan, HABIS PUNAH RANAH!!!



kita tengok apa kata si pedajal yang mulakan isu ini


ps: cerdiknya dap bila cara mereka melaga-lagakan umat Islam dengan cara yang cukup licik, bangsat lu lim guan eng!!

#ayuh undi bn#selangor sejahtera#rakyat didahulukan#

Malu! Sekali video Timbalan Menteri tertidur masuk berita Turki tu...

 Rakaman video yang menunjukkan Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Eddin Syazlee Shith tertidur ketika di satu majlis konvokesyen baru-ba...