Khamis, 28 Januari 2016

BILA PEMBERONTAK MENGUASAI SPRM, PERLU PENCEGAHAN YANG NYATA PIHAK ATASAN SERTA TEGAS MENANGANINYA!!!

Masalah besar dalam agensi-agensi dalam merealisasikan ketelusan seperti SPRM mempunyai ramai musang berbulu ayam yang kerjanya sentiasa membocorkan rahsia, mengeluarkan kenyataan bercangah, mengelirukan serta sengaja membuat persepsi jahat.

Jadi eloklah SPRM lakukan pembersihan supaya dapat menjaga  ketelusan dan ketegasan badan pencegah rasuah dan korupsi itu.

Bayangkan, anasir jahat yang membocorkan apa saja dokumen, rakaman audio kepada pihak tertentu untuk melakukan kerosakan kepada individu yang tidak digemari.

Makhluk perosak pembangkang serta pemberontak pro tun harus kita hapuskan. Kerana mereka adalah musuh yang nyata.

KENYATAAN MEDIA RASMI KETUA PESURUHJAYA SPRM: SPRM TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP MANA-MANA KENYATAAN TANPA IZIN

Lanjutan daripada laporan media hari ini, saya ingin menyatakan sekali lagi yang SPRM tidak akan, sama sekali, mempertikai atau mempersoal keputusan Peguam Negara terhadap kes Perdana Menteri.
Sebagaimana dinyatakan semalam, rujukan kami kepada Panel Penilaian Operasi (PPO) adalah langkah standard operasi sebagai sebahagian daripada proses memuktamadkan sesuatu kes.

Bagi memberi perincian lebih jelas, kuasa Peguam Negara terhadap semua prosiding jenayah diberikan kepada beliau sebagaimana diperuntukkan oleh Perkara 145(3), Perlembagaan Persekutuan. Kuasa ini adalah mutlak dan tidak boleh dipertikai atau dicabar oleh mana-mana pihak berkuasa.
Dan lanjutan daripada laporan media mendakwa terdapat pegawai SPRM yang mengeluarkan kenyataan media tanpa izin serta membuat pelbagai andaian, saya ingin jelaskan, jika ini benar, perbuatan itu tidak akan ditoleransi dan tindakan akan diambil.

Saya telah mengarahkan satu laporan polis dibuat mengenainya agar satu siasatan secara bebas boleh dilakukan.

Pegawai SPRM mestilah mendukung tata etika paling tinggi dan akan dipertanggungjawabkan akan sumpah jawatan yang dipegang mereka.

Melihat ke hadapan, tiada kenyataan oleh mana-mana individu akan mewakili agensi ini sebagai kenyataan rasmi kecuali ia dikeluarkan oleh Bahagian Komunikasi Strategik SPRM selepas menerima kelulusan saya.

TAN SRI ABU KASSIM MOHAMED
KETUA PESURUHJAYA SPRM
PUTRAJAYA
28 JANUARI 2016

https://www.facebook.com/sprm.benci.rasuah/photos/a.379271266935.157657.247689136935/10153472828516936/?type=3


bila penjawat awam sudah biasa menjadi pemberontak

Kalau diikutkan, pelbagai ragam ditunjukkan segelintir penjawat awam yang sepatutnya simpan kebodohan tu sedikit.

Perangai tetap perangai, bila jiwa terarah menjadi pemberontak, maka berontaklah berjela-jela.
Bila seorang cikgu sudah biasa memijak kepala pemerintah.

Malah memungkinkan juga diri sudah biasa melalut ditempat kerja. Adakah anak murid juga diajar memberontak?

Banyak orang sakit sekarang nih.

ps: agaknya kalau bersuami, memungkinkan suaminya kena berhati-hati, bahaya beristerikan orang sort jiwa.


Rabu, 27 Januari 2016

BILA SYAITAN SUDAH KEPANASAN BERKENAAN ISU RM2.6 BILLION SELESAI

Kalaulah rasa sampai pihak pemerintahan Arab Saudi pun dikira membohong, eloklah pembangkang saman, atau bawa isu ini ke PBB.

Bila suruh siasat dah pun siasat, jadi nak apa lagi sebenarnya? Bila dah pulangkan wang dah dikatakan bodoh pula PM kita kerana pulangkan wang berbillion tu.

Orang Malaysia ni kena penyakit sawan babi agaknya. Babi pun takkan mengaku tu sawan dari dia.
Makin sakit mental keadaan orang yang cukup sakit jiwa bila isu RM2.6 billion sudahpun selesai.

ARAB SAUDI : SUMBANGAN USD 681 JUTA DILULUSKAN PEMERINTAH TERTINGGI SAUDI

Wang sejumlah USD 681 juta (£ 479 juta) yang didepositkan di dalam akaun bank Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak oleh Arab Saudi adalah untuk membantu beliau memenangi pilihan raya pada tahun 2013, menurut sumber dari Arab Saudi.

Peguam Negara Malaysia telah membebaskan Najib dari dakwaan rasuah pada Selasa, selepas memutuskan bahawa wang itu adalah sumbangan daripada keluarga Diraja Arab Saudi.

Najib telah menafikan bahawa wang itu datang dari dana pelaburan milik negara iaitu 1MDB sepertimana dituduh WSJ. Sumber Arab berkenaan berkata sumbangan itu dibuat di tengah-tengah kebimbangan Riyadh terhadap pengaruh Ikhwanul Muslimin.

Pada ketika itu, Parti Islam Se-Malaysia (PAS) merupakan salah satu parti pembangkang di Malaysia dan pengasasnya telah diilhamkan oleh Ikhwanul Muslimin, maka ia sedikit sebanyak memperlihatkan Ikhwanul Muslimin sebenarnya mempunyai banyak sokongan di Malaysia.

Pakatan pimpinan Najib bersiap sedia untuk memenangi pilihan raya tersebut, namun terdapat kekangan dari segi kewangan yang dilihat terburuk sepanjang 50 tahun penguasaan partinya. Sumbangan dana rahsia kepada Najib didakwa dibayar melalui pemindahan atas talian di antara akhir Mac 2013 dan awal April 2013, iaitu menjelang pilihan raya yang berlangsung pada 5 Mei.

Menurut sumber dari Arab Saudi yang boleh dipercayai, identitinya dirahsiakan atas permintaan, memberitahu BBC bahawa pembayaran itu mendapat kebenaran dari pihak tertinggi - pemerintah Arab Saudi ketika itu, Almarhum Raja Abdullah - dengan dana yang terdiri daripada dana peribadi Almarhum serta dana negara Arab Saudi.

Adakah sumbangan peribadi dari keluarga Diraja Arab Saudi ini sesuatu yang luar biasa? Tidak sama sekali, menurut sumber dari Arab Saudi itu, negara seperti  Jordan, Maghribi, Mesir dan Sudan juga pernah mendapat sumbangan berjuta-juta Dolar dari keluarga Diraja tersebut.

"Tiada apa yang luar biasa mengenai sumbangan ini kepada Malaysia," katanya. "Ianya serupa dengan beberapa transaksi yang pernah dibuat oleh Arab Saudi kepada beberapa negara yang lain."
Arab Saudi bertindak pantas dalam usaha membantu penggulingan kepimpinan Morsi di Mesir, berbilion dolar disalurkan dalam bentuk bantuan serta sumbangan kepada kerajaan pimpinan tentera tersebut.

Jordan telah mendapat bantuan lebih daripada $ 1 bilion dari Arab Saudi melalui dana pembangunannya, manakala Riyadh telah mendepositkan lebih daripada $ 1 bilion ke Central Bank of Sudan dan telah menandatangani perjanjian untuk membiayai empangan di Sungai Nil. Maghribi pula telah disediakan dengan minyak, pembiayaan, pelaburan dan peluang pekerjaan sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Walau bagaimanapun, masih menjadi buah persoalan mengenai kerahsiaan dan proses pemindahan dana tersebut, malah tindakan Perdana Menteri Malaysia memulangkan semula 91% dari jumlah sumbangan, 4 bulan selepas menerimanya dan hanya membelanjaka sebanyak $ 61 juta.

Diterjemah Oleh : JASA

Sumber : http://www.bbc.com/news/world-asia-35409424

Mudah nak faham politik Pas sebenarnya

Dikala mereka diambang perpecahan, tahukah anda, strategi licik Pas bukanlah untuk melanyak Dap yang terang-terang memijak kepala Pas ketika bersama Pakatan dahulu. Tetapi strategi Pas hanyalah akan memecahkan undi Umno dikawasan melayu.

Kenapa ayat Istiqomah hingga kemenangan digunakan? Mudah sangat nak selami taktik ini.
Ketika PRU, kawasan melayu akan berlaku pertandingan 3 penjuru. Umno-Pas-Pan.

Siapa yang untung? Sudah pasti Pas, sebabnya mudah, serang Umno dengan gunakan modal-modal apa saja walau fitnah, wujudkan persepsi sangat jahat, Umno dilantun kiri dan kanan, Pas, Pan, Pkr dan Dap.

Disebalik perbalahan Pas dan Pan, sebenarnya wave politik alih perhatian cukup berkesan, wave simpati keterlaluan sudah dijangka. Pas mendapat simpati orang melayu.
Mudah nak buat kira-kira, 3 penjuru, Pas pasti akan menang tipis, memungkinkan 60-70%% kawasan Melayu mereka tawan.

Di kawasan cina pula, Dap adalah king, 99% mereka sudah pasti dalam tangan, pasti.
Jadi strategi alih perhatian supaya Umno terjerat bakal terjadi. Malah memungkinkan kekalahan buruk untuk Umno.

Walaupun ada kata Dap teruk, yup memang teruk dan tak boleh pakai, tetapi Pas lagi licik dalam memasang bom masa kepada Umno.

Pemimpin Pas menyerang PM Najib tanpa belas, pengikut hamun Umno tanpa noktah, Umno pula tak membalun Pas kerana kesihan mereka berpecah.

Bayangkan, PM Najib menghulur salam perpaduan, kita tengok betapa angkuh tahap gaban mereka punya ego. Nak selamatkan kuasa Islam, sudahnya Umno dah nak karam baru cari Pas kata Tuan Ibrahim Tuan Man.

Kalaulah strategi ini berjaya, Dap dan Pas bakal bergabung semula, Pan berkubur, mungkin ramai masuk Pas kembali. Politik punya game licik bukan? Sudahnya BN bakal berkubur.
Apa pula strategi Umno selepas ini? Tunggu dan lihat?

#KitaDalamBahaya

Selasa, 26 Januari 2016

IS PANAS HATI DENGAN KECEKAPAN PIHAK POLIS DAN TENTERA MALAYSIA?


KUALA LUMPUR: Wakil militan IS menghantar mesej amaran kepada Malaysia berikutan usaha negara ini yang giat memerangi kumpulan terbabit.
Menerusi rakaman video yang bertajuk "Mesej Awam Kepada Malaysia" itu disiarkan dalam bahasa Malaysia itu, unit militan IS Malaysia-Indonesia yang dipanggil Katibah Nusantara mengancam untuk membalas dendam berikutan penangkapan ahli-ahlinya.
"Jika anda tangkap kami, kami akan terus meningkat bilangan anggota, tapi jika anda biarkan kami...kita akan lebih dekat dengan matlamat untuk membawa kembali kedaulatan khalifah.
"Mereka yang menamakan kami sebagai Khawarij (ingkar), Daesh (nama lain IS) dan juga sebagai agen Mossad sebenarnya Syiah dan sekutunya.
"Kami tidak akan tunduk kepada sistem demokrasi tadbir urus kerana kami hanya akan mengikut undang-undang Allah."
Selain dari video ancaman itu, terdapat juga satu video yang menyeru 'saudara' Katibah dari Somalia iaitu Al-Shabaab untuk menyertai kumpulan mereka.
Di dalam video tersbut, dilihat salah seorang ahli Katibab, Abdul Halid Dari menggesa mereka untuk berikrar kesetiaan terhadap pemimpin IS, abu Bakr Al-Baghdadi.
Selain itu, Abdul Halid juga ada menyebut tentang ajaran Nabi Muhammad bagi menyakinkan pejuang di Somalia untuk menyertai IS.
Sementara itu, Pengarah Bahagian Anti Pengganas, Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ayob Khan Mydin ketika mengulas mengenai video ancaman berkenaan berkata ancaman dan cabaran kepada Malaysia itu mencerminkan pendirian kurang ajar kumpulan Katibah.
"Ia juga membuktikan bahawa IS, terutamanya golongan Katibah memandang negara kita sebagai sekular dan oleh itu menjadikan kerajaan dan rakyat sebagai sasaran.
"Tidak syak lagi ia sebagai langkah membalas dendam terhadap tindakan pasukan keselamatan kami kepada mereka," katanya sebagaimana lapor mStar Online.
Katanya juga, bahagian anti pengganas akan lebih berhati-hati kerana serangan boleh berlaku pada bila-bila masa.
"Kita perlu sentiasa berjaga-jaga dan tidak mampu untuk membiarkan pengawal kami ke bawah," katanya.
Tentang video yang ditujukan kepada Somalia pula, Ayob Khan berkata biarpun ia mempunyai sarikata dalam bahasa Arab, tapi Abdul Halid bercakap dalam bahasa Melayu dan beliau mengesyaki pembabitan rakyat malaysia di dalam kumpulan Al-Shabaab.
"Ini adalah satu perkembangan baru yang menunjukkan lebih ramai penglibatan rakyat Malaysia dalam kumpulan pengganas," katanya.

Selasa, 19 Januari 2016

DAP SI KAKI PEMBULI, MASALAHNYA KENAPA RAMAI TAK SEDAR-SEDAR?

Sampai begitu sekali Dap lakukan kepada bekas pemandu mendiang Karpal Singh?

Gila mafia bukan? Tetapi dikalangan penjilat Dap menganggap Dap ini sangat mulia, mulia kepala bana diaorang.

Karpal’s ex-driver bemoans not seeing family for 2 years

Charged for reckless driving, C Selvam says all he wants is to return to his family in India and help them financially.

PETALING JAYA: The former driver to the late Karpal Singh, C Selvam, 29, was in tears as he narrated how much he missed his family back home in India.

As the eldest son, Selvam said he felt hapless as he could not return home to help lessen their financial burdens.

“I just want to return to India and be with my family. It has been over two years since I last met them,” said Selvam, at a press conference at the Nepal Consulate in Perai today.

The press conference was arranged by Parti Cinta Malaysia vice-president Huan Cheng Guan, who is also the Nepal consul-general in Penang.

Present at the press conference was the consulate secretary, K Prabakaran.

Selvam has been “stranded” in Malaysia since April 17, 2014 after the car he was driving, Karpal’s Toyota Alphard, collided with a lorry on the North-South Expressway near Kampar.

The accident killed Karpal, 74, and the DAP leader’s aide Michael Cornelius, 39, on the spot.
Selvam and Karpal’s third son Ramkarpal Singh escaped with minor injuries.

The Tamil Nadu native is on trial for dangerous and reckless driving.

After Selvam was charged and jailed for over a month, Huan posted bail of RM5,000 and secured his release.

Since then Selvam has been under the care of Huan, who told newsmen he had spent some RM42,000 to date for the Indian national’s accommodation, meals, travelling expenses for court hearings, monthly special pass and passport renewal.

Being an Indian national, Huan said Selvam was not allowed to work pending his case.
This meant he could not send money back home to his family who need at least RM1,000 to RM1,500 monthly to survive in India.

Considering Selvam’s plight, Huan has appealed to generous Malaysians to help the man send money home to his family.

Those who wish to donate for Selvam can contact or WhatsApp Huan at 017-9898468 or Praba at 016-4540096 or 013-3886888.

BETULKAH SEKIRANYA RAFIZI RAMLI MENJADI MENTERI KEWANGAN, MALAYSIA AKAN LEBIH HEBAT EKONOMINYA?

Melihat keadaan sekarang ekonomi dunia mengalami saat kelam, dijangkakan keadaan paling rumit itu bakal berlaku pada tahun 2017-2018.

Taikun-taikun besar dunia sudah menjangkakan keadaan getir ini disebabkan harga minyak, konflik berpanjangan di tanah Arab, Syria serta gerakan elstremis IS yang bakal merencanakan kerosakan ekonomi secara total.

Negara membangun seperti Malaysia juga menghadapi pengurangan pendapatannya.
Perlaksanaan GST adalah titik tepat kerana pengkaji ekenomi sudah mewar-warkan keadaan kejatuhan harga minyak secara besar-besaran.

Tindakan cerdik PM kita dalam melakukan perubahan langsung ekonomi Malaysia sangat membantu Malaysia dalam menghadapi keadaan genting ini.

Para pemuja Pakatan Rakus, pembangkang dari longkang, mereka hanya pandai bersembang semacam Tuhan.

Contoh Rafizi Ramli, dia menaji perlaksanaan GST, dia popular kerana ramai terpengaruh dengan ideanya yang anti GST, konon GST meranakan rakyat.

Sudahnya dalam bajet Pakatan Harapan, GST tetap dilaksanakan sekiranya Pakatan Harapan memerintah, itu apa punya bahan lawak Rafizi buat tu? Mana pergi anti GSTnya?

Nak jaga negara bukan sembang kencang je tahu, bukan hanya populariti sahaja mampu dikejar, keadaan realiti tu yang patut pemimpim pembangkang sedar. Cakap saja tak boleh bawa ke mana.
Moga negara kita terlindung dari anasir perosak seperti Rafizi bodoh!!

#KekalNajib

Ahad, 17 Januari 2016

KALAULAH DAP DOMINAN MENJADI KERAJAAN DI MALAYSIA PASTI MALAYSIA SANGAT MAJU!!

Ini yang menjadi tanda tanya, nampaknya keadaan semasa, orang melayu sudah tidak kisah dengan kuasa dominan Dap bakal sebat pru 14 nanti.

Bukan bercakap kosong, bila sekor pak jenglot badut sarkes Pas atau Umno tidak mampu nak menumbangkan suara dan virus Dap.

Dap mempunyai virus cukup hebat dalam merencanakan impian mereka menakluk kuasa dari Umno.
Ramai kata mustahil, kena ingat sekarang ini betapa mudahnya Melayu kena beli, menjadi macai Dap dengan taburan duit yang cukup kukuh dari Dap.

Ramai kata, uish mana mungkinlah, hah yelah, Dap gelak sampai terlentang tau, statistik daftar mengundi menunjukkan berjuta dari anak muda Melayu tidak mendaftar sebagai pengundi.

Perghh, sembang dalam media sosial, budak Melayulah paling hebat, dia lah juara dalam memaki hamun apa saja yang mereka tidak suka, asal usik gaya hidup mereka, maka berbakul makian mereka lenjunkan.

Tetapi dalam media sosial jelah mereka hebat, tetapi hakikat, kuasa bakal kena kulup dengan kiasu-kiasu sikit je masa lagi.

Dap dah daftarkan pengundi baru mereka seramai mungkin, dikatakan juga, 200k pengundi baru sudah didaftarkan di Selangor sahaja.

Nampak kelakar, lagi kelakar bila Umno mahupun Pas hanya berkata, ohhh, semua sedang bekerja menaji sama sendiri, Umno dengan musuh dalam selimutnya, Pas dengan musuhnya puak Pan, berliganlah mereka sampai lupa Dap dah mampu memijak parti besar seperti Umno dan Pas.

Masing-masing fikir, ahh asal masih boleh hidup lantak pi semua tu.
Jadi adakah survival orang melayu bakal hancur? Lu pikirlah sendiri.

#AbahKauHijau


Jumaat, 15 Januari 2016

SENJATA RASIS YANG SENGAJA DIBUAT? FIKIRKAN

Inilah dia ajaran ultrakiasu chuavanis keterlaluan yang di ajar kepada bangsa cina setelah kuasa politik mereka sudah pegang.

Adakah kalian mampu berdiam diri ketika maruah seorang guru melayu diperlakukan sedemikian.

Kenapa page-page Facebook popular tidak memviralkan perihal ini?

Dulu ada kes di sekolah rendah pristana sungai buloh, Selangor, kononnya guru besar menyuruh pelajar bukan Islam makan ditandas, lihat bagaimana kemaruknya perilaku kiasu memainkan isu perkauman dan agama ketika itu.

Kadang-kadang perilaku kiasu ini kalau dilihat, bukan sebab tak sengaja, tetapi memang sengaja menyiram bibit perkauman.

Adakah ini sengaja dilakukan untuk menaikkan kemarahan orang melayu dan berlakulah keadaan yang sukar dijelaskan nanti.

Adakah ia berkisar dengan PRN Sarawak? Ini hanyalah imiginasi penulis kerana macam sudah dirancang, modal ampuh untuk merosakkan kepercayaan pengundi Sarawak adalah senjata "rasis".

Pihak berkaitan perlulah berwaspada, jarum tikam secara halus sudah pun bermula.

Diharap juga kementerian pelajaran dapat tangani keadaan ini dengan bijaksana.

#Rasis

http://www.pru14.tv/2016/01/14/guru-melayu-dakwa-diserang-dan-pernah-dihalau-dari-sebuah-sjkc-di-johor/

Rabu, 13 Januari 2016

RAFIZI BAKAL MENJADI PENASIHAT EKONOMI ARAB SAUDI?

Berlegar-legar di whatsap, Facebook, Telegram yang khabarnya Arab Saudi berminat untuk melantik Rafizi Ramli sebagai penasihat ekonomi yang tugasnya memulihkan keadaan ekonomi genting di sana. Tidak pasti kebenarannya. Tiada siapa dapat mengesahkannya.

Sepatutnya Pakatan Harapan, Pkr terutamanya berbangga kalau pengiktirafan ini bakal menaikkan nama parti itu dipersada antarabangsa.

Bukan calang-calang orang seperti Rafizi mampu memulihkan ekonomi sesebuah negara.
Cara Rafizi menjelaskan isu 1MDB secara zuhud dan menilaikan strategik 1MDB ini boleh merosakkan ekonomi Malaysia menaikkan rating namanya di mata dunia.

Strategi politiknya, pada tahun 2014, idea langkah kajangnya cukup berkesan kepada Pakatan Rakyat yang sekarang sudah bertukar kepada Pakatan Harapan, wujudnya Parti Pan akibat strategi paling terhebat dari langkah Kajang, sebabnya pergolakan Pas dan Dap, Pkr dan wujudnya Pakatan Harapan mengantikan Pakatan Rakyat. Idea langkah Kajang kata Rafizi bakal menguatkan Pakatan untuk menawan Putrajaya.

Paling diingati, pakar ini mengatakan, untuk menstabilkan harga barang, minyak petrol perlu turun harga, sekarang harga petrol pun dah turun, jadi harga barang belum tentu.

Jadi memang berbaloilah kalau mana-mana negara yang ingin sangat melantik Rafizi Ramli sebagai penasihat ekonomi.

#JanganKecamDia

Ahad, 10 Januari 2016

RAFIZI TIDAK YAKIN DENGAN AMANAH?

Melihat keadaan pakatan baru yang sengaja diwujudkan dengan nama baru Pakatan Harapan. Nampak gayanya antara Dap, Pkr dan Amanah sudah terjerumus dengan taktik politik memakan diri.

Wujudnya Amanah adalah kerana inginkan Pas ditanam aurs politiknya.

Tetapi apa yang berlaku, serangan ke atas Hadi Awang untuk melumpuhkan imejnya dimata akar imbi Pas semakin hilang arah, malah sokongan simpati menjadikan makin ramai pula menjadi Ahli Pas bukannya Pan.

Itulah yang memeningkan kepala sang pencipta parti Amanah. Dap terutamanya yang dikatakan juga pemberi dana untuk parti serpihan Pas itu.

Apakah keadaan ini bakal merosakkan perancangan Dap, Pkr untuk menakluk Putrajaya?

Tanpa Pas sememangnya keadaan Pakatan Harapan cukup lesu. Lesunya ibarat jatuh tertiarap terkena pula taik kucing fresh dihidung pula tu.

Kesimpulannya, Pas bergerak seorangan pun tiada masalah, isu kerjasama dengan Umno pun hanya cerita-cerita donggeng sahaja.

Kita tunggu drama-drama mereka yang cukup pecah panggung nanti.

#MerekaBerpecah

Rabu, 6 Januari 2016

DS NAJIB DIHINA DICACI TANPA SEBAB KERANA KEBODOHAN BANGSA MELAYU YANG SUKA TELAN BERITA FITNAH!!

Sememangnya bukan mudah menjadi DS Najib, beliau ibarat kain buruk yang mudah dipijak, dibaling dan dibuang begitu sahaja.

Betapa hinanya beliau yang tanpa sebab dihina sebegitu rupa, bukan semua mampu menjadi DS Najib, bayangkan gambarnya diletak najis, dibakar, diludah, dicerca kerana manusia bodoh bernama melayu mangkuk ayun yang nilai dirinya hanya menelan perkara negatif.

Enjoy sana sini, sudahnya duit semakin kurang DS Najib juga dicercanya sebab menyusahkan dirinya, banyak tuduhan keterlaluan dilepaskan dalam Facebook, whatsap, twitter demi kepuasan tanpa sebab, makanan kejahatan sudah nyata mengalir dalam diri mereka, yang sedih orang kita, Melayu yang begitu angkuh menghina orang lain.

Dunia media sosial semakin tidak waras.

BACA DAN NILAILAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

1. Selama ini saya menulis kepada ahli UMNO, izinkan saya buat kali pertama menulis kepada rakyat Malaysia. Hari ini, Perdana Menteri Mohd Najib Razak sudah menjadi seperti sampah dan kain buruk kepada sebahagian rakyat Malaysia yang mempunyai kepentingan politik dan yang sekadar ikut-ikutan. olah-olah Mohd Najib tidak pernah berbuat apa-apa kepada kita.

2. Hampir menitis air mata saya apabila melihat keadaan di media sosial, rangkaian perbualan WhatsApp dan perbualan politik di kalangan sebahagian besar rakyat Malaysia yang mencerca, menghina, memfitnah dan menipu untuk memburukkan Mohd Najib.

3. Memang dalam masa lapan bulan ini Mohd Najib berhadapan dengan kemelut 1 Malaysia Development Berhad (1MDB). Mohd Najib dalam usaha memulihkan 1MDB kerana beliau percaya syarikat ini sungguhpun bermasalah, ia adalah masalah yang perlu diselesaikan.

4. Tidak cukup itu Mohd Najib dituduh merompak wang 1MDB sebanyak RM 2.6 Bilion. Siasatan SPRM mendapati ia tidak benar.  SPRM juga mengesahkan ia merupakan sumbangan dana politik yang tiada kena mengena dengan sebarang keputusan  atau hasil kerajaan mahu pun 1MDB.

5. Dengan kata lain tiada unsur rasuah atau korupsi. Rakyat biasa memang tidak faham dan tidak akan faham permainan politik ini. Baiklah kita anggaplah ini sisi buruk Mohd Najib. Soal salah atau tidak biarkan Undang-undang menentukan. Namun, apakah sejak mengambil alih pentadbiran Mohd Najib tidak melakukan apa-apa kebaikan kepada kita semua rakyat Malaysia sehingga beliau layak dijadikan bahan jenaka, cercaan, umpatan dan lebih teruk difitnah?

6. Selama lima tahun Mohd Najib memacu pertumbuhan ekonomi negara yang begitu cemerlang. Sudah lupakah rakyat Malaysia bahawa sejak pentadbiran Mohd Najib, jumlah pelaburan asing langsung meningkat dari RM 5.1 Bilion pada 2009 (tahun beliau mengangkat sumpah) meningkat kepada RM 29.183 B (2010), RM 37, 325 B (2011), RM 31,118 B (2012), RM 38.8 B (2013) dan RM 39.6B pada 2014.

7. Apakah kerana kita tidak mendapat dan secara langsung, maka kita tidak langsung menghargai pentadbiran Mohd Najib? Pertumbuhan dan pelaburan besar inilah yang membolehkan ramai dari kita meningkatkan taraf hidup. Dulu makan di KFC atau McDonald adalah acara bila dapat gaji, hari ini sebahagian besar sudah menjadi acara mingguan dan harian.

8. Mohd Najib juga dimaki hamun oleh sebahagian rakyat yang tidak mahu membaca dan mengkaji apabila ringgit jatuh kepada RM 4 per USD 1. Kejatuhan nilai ringgit terburuk dalam tempoh 17 tahun adalah fenomena antarabangsa berikutan hampir semua matawang negara pesat membangun mengalami kejatuhan berbanding dolar.

9. Adakah rakyat Malaysia tahu daripada 174 matawang dunia, hanya 18 matawang yang tidak terjejas berikutan pengukuhan US Dollar? Malaysia sebagai negara pengeksport minyak dan minyak kelapa sawit sama seperti beberapa negara yang komoditi utama jatuh.
10. Bencinya mereka kepada Mohd Najib, sanggup menipu mengatakan keadaan sekarang lebih teruk dari 1998.

11. Ramai tidak suka tapi saya mahu sebut juga bahawa di bawah Mohd Najib, pembangunan luar bandar digandakan, Sabah dan Sarawak serta kawasan pedalaman mendapat perhatian khusus. Polisi pro-rakyat seperti BR1M, Klinik 1 Malaysia, Pusat Tranformasi Bandar (UTC), Permata, bantuan pembinaan rumah rakyat miskin, pembinaan rumah mampu milik untuk rakyat dan ratusan pembaharuan lain; dilaksanakan dengan pantas bagi mengurangkan beban hidup rakyat dan karenah birokrasi.

12. Malangnya ini dilupakan oleh sebahagian rakyat kerana mereka suka melihat keburukan dari kebaikan. Kita lebih suka mendengar keburukan dari kebaikan. Budaya apa, ajaran apa dan budi apa yang kita ada hari ini?

13. Sangat mengelirukan yang banyak memaki hamun dan mencerca Mohd Najib di laman sosial ialah manusia Melayu, Islam dan ada yang bertudung. Mereka seolah-olah lupa sumbangan dan usaha Mohd Najib menyediakan begitu banyak peluang dan modal kepada bumiputera dan pembangunan syiar Islam.

14. Sepanjang lima tahun pentadbiran ini sudah berbilion Mohd Najib beri bantuan dan peruntukan kepada kaum bumiputera. Namun Melayu tidak pernah sepatah mengucap terima kasih. Sebaliknya apabila Mohd Najib mengumumkan bantuan 50 juta kepada usahawan Cina, itulah dijadikan modal memaki Mohd Najib.

15. Melayu apa, Islam apa kita ini? Hanya kerana diuji sedikit dalam kegetiran ekonomi kini, kita mula menghina dan mencerca pemimpin Islam. Sebahagian kita menghina pemimpin Islam hanya kerana prasangka buruk dan kecewa dengan kehidupan kita sendiri?

16. Perdana Menteri yang kita hina ini, seperti kata Profesor Ridhuan Tee Abdullah, merupakan penggerak pendamaian Islam di seluruh dunia, dari mengatur pertemuan Fatah dan Hamas di Kuala Lumpur,  sehinggalah turun sendiri ke Gaza bagi mendamaikan umat Islam di sana.

17. Mohd Najib juga turun sendiri ke Selatan Filipina bagi membantu umat Islam, menamatkan konflik 70 tahun  bangsa Moro dengan kerajaan Filipina; dan sekarang sedang berusaha menyelesaikan konflik umat Islam Selatan Thailand yang telah berlarutan selama 50 tahun.

18. Malangnya ada antara kita bukan sekadar mahu menjatuhkan beliau, malah sanggup memfitnah, memaki hamun dan tidak mahu menerima sebarang penjelasan langsung kerana kepentingan politik. Tidak cukup itu, isteri Perdana Menteri juga dicerca, dihina dan dituduh bermacam-macam, seolah-olah kita semua hidup berjiran dengannya dan tahu segala perilaku beliau.

19. Mohd Najib sebagai manusia biasa tidak dapat lari dari kesilapan dan kelemahan. Namun apakah sekian banyak usaha baik yang dibuat beliau ini tak ubah seperti mencurah air di atas daun keladi? Atau kita sudah menjadi bangsa yang tidak mengenang budi?

20. Hari ini Allah uji kita sedikit, kita sudah berpecah belah, lupa kepada jasa dan usaha pemimpin hari ini dan menafikan nikmat hidup di negara ini yang jauh lebih baik dari sebahagian negara.

21. Sedar atau tidak mereka yang memperlekehkan kerajaan hari ini melalui gosip, taksub dan taklid buta kepada usaha menjatuhkan Mohd Najib telah mewujudkan krisis keyakinan kepada negara ini di kalangan pelabur asing.  Jadi siapa yang sedang memusnahkan negara ini, Najib atau kita sendiri?

Akhirul kalam, jangan kita kufur (nafikan) nikmat Allah kerana saya khuatir suatu hari nanti Allah tarik nikmat ini.

Wassalam

Selasa, 5 Januari 2016

APAKAH KEPUTUSAN KERJASAMA ANTARA PAS DAN UMNO BAKAL GAGAL? GEMBIRALAH MUSUH ISLAM

Diharap walau apa sahaja keputusan dari Hadi Awang, memungkinkan suatu yang postif, atau berbalik kepada keadaan normal, Pas tetap seteru dengan Umno cuma kali ini tidak semacam bersama pakatan rakyat dahulu, melawan Umno dengan amarah, dendam, iri hati, membuta tuli hamun, maki dan caci.

Kita perlu ingat, musuh Islam sedang bergembira dengan keadaan pecah belah antara orang melayu sekarang, tu pasal Dap cerdik bermain strategi, mereka melahirkan Pan, adakah kerjasama Pas dan Umno bakal terjadi?

Adakah keputusan itu akan merosakkan sama sekali usaha kafir untuk menakluk negara bertuah ini dari tangan orang Islam?

Ramai kata mustahil, tetapi kena ingat tidak ada yang mustahil bila kafir melakukan dark side strategi, yang rugi kita, yang melopong bukan Umno sahaja, malah Pas juga. Orang Islam hanya ada pada nama, Singapura contohnya.. apa jadi?

KERJASAMA PAS-UMNO: HARON DIN MINTA TUNGGU PEMGUMUMAN PENTING HAJI HADI AWANG

SEGALANYA jelas terserlah, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan pemimpin spritual PAS Datuk Seri Dr Haron Din yang juga Mursyidul Am PAS adalah dua tokoh PAS yang cenderung kepada 'perpaduan ummah' iaitu kerjasama PAS-UMNO. Dengan barisan kepimpinan diperingkat pusat yang menyokong secara total kepimpinan keduanya selepas 'gunting dalam lipatan' telah keluar beramai-ramai menubuhkan parti baru selepas tewas dalam pemilihan PAS Jun tahun lalu. Pemerhati politik menunggu penuh minat pengumuman yang dijangka dibuat oleh Haji Hadi mengenai apakah parti tersebut bersetuju menerima pelawaan UMNO untuk mengadakan kerjasama politik. "Pinangan' dari UMNO dibuat oleh Datuk Seri Najib Razak ketika merasmikan Perhimpunan Agung UMNO awal Disember lalu di PWTC. Difahamkan PAS bakal mengumumkan keputusan rasmi mengenai kerjasama politik diantara parti Islam itu dengan parti pemerintah, UMNO dalam masa terdekat ini. Mursyidul Am PAS Dr Haron Din dipetik berkata keputusan itu akan diumumkan dalam sehari dua ini oleh pimpinan tertinggi parti. "Mungkin perlu tunggu sehari dua lagi, akan ada pengumuman rasmi.sama ada jadi tak jadi dalam sehari dua ini", katanya. Haji Hadi dijadual memberi taklimat khas mengenai perkara tersebut kepada seluruh pimpinan PAS negeri, Ahli Parlimen PAS, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dan pimpinan akar umbi yang bakal berlangsung di Kota Baru Sabtu ini. Sebelum ini perkongsian pentas antara Haji Hadi dan Najib dalam program Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia 2015 yang diadakan pada bulan lalu menimbulkan pelbagai persepsi dan perdebatan, sama ada di media arus perdana mahupun di media sosial. Selain itu Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang melahirkan keyakinan bahawa sudah wujud keserasian dalam pemimpin UMNO dan PAS untuk menyatakan kerjasama kedua-dua parti itu secara formal. Menurutnya usahasama dan perpaduan kedua-dua parti itu sejak kebelakangan ini adalah sesuatu yang menggalakkan dan ikatan tahaluf siyasi boleh terjalin andainya ada persefahaman yang termeterai. PAS sebelum ini mengekalkan keputusan parti itu untuk tidak menyertai Pakatan Harapan yang disertai PKR, DAP dan parti serpihannya (PAN) yang mempunyai objektif yang sama untuk menumbangkan UMNO dan Barisan Nasional daripada menguasai Putrajaya. Malah, Haji Hadi berkata, perjuangan PAS kini berpaksi kepada mengubah dasar pemerintahan kerajaan, bukan semata-mata ingin merebut jawatan dan mahu memerintah negara. "PAS sedia menjadi penasihat dan pembantu sekiranya UMNO ubah dasar pemerintahan. Kita bukan gilakan kuasa atau mahu kuasai Putrajaya. Sekiranya mereka enggan terima nasihat atau pandangan, barulah kita ambil pendekatan lain iaitu ambil alih pemerintahan. "Kita sekarang mahu perbetulkan kerajaan, bukan mahu ikat kerajaan atau berebut jawatan. Kita sekarang bukan mahu jatuhkan perdana menteri tetapi mahu perbetulkan dasar yang dibawa," kata Haji Hadi.

http://klxpress.com.my/bahasa-melayu/21-politik/9781-kerjasama-pas-umno-haron-din-minta-tunggu-pengumuman-penting-haji-hadi.html

KERANA MEDIA SOSIAL DAN SEBARAN FITNAH TANPA KAWALAN, MENJADI DALANG KEROSAKAN TERUK AKIBAT "ARAB SPRINGS"

Semua sudah tahu, apa yang berlaku di tanah Arab adalah kerana kebodohan rakyat mereka sendiri yang termakan emosi fitnah, di jaja dengan propaganda pemimpin mereka rasuah keterlaluan, kuku besi yang sangat kejam, zalim, aniaya orang awam.

Setelah berlakunya "Arab Springs" sudah pasti keadaannya bukan bertambah baik, malah keadaan rakyatnya juga semakin teruk, malah itulah hadiah paling bermakna kerana termakan hasutan konon perubahan akan lebih baik.

Malah dikatakan keadaan perang saudara yang tidak tahu bila akan berakhir. Maka sudah pasti kanak-kanak, wanita dan orang tua menjadi mangsa.

Ada satu artikel dimana penyebaran video mengatakan seorang gadis dirogol beramai-ramai oleh manusia yang mengambil kesempatan dengan keadaan yang tidak ada undang-undang.

Di malaysia juga puak pemberontak iaitu pihak yang gilakan Putrajaya making ghairah menjaja fitnah kononnya keadaan Malaysia sangat teruk, buruk, hina, zalim dan rakyat teraniaya. Malah propaganda media gerila fitnah yang bermaharajalela membuatkan puak-puak gila kuasa gembira tak terkata, sehingga rakyat biasa seawal kanak-kanak diajar membenci pemimpin Islam.

ARAB SPRINGS SATU KESILAPAN

Kematian seorang peniaga jalanan di Tunisia, Moha­med Bouazizi yang membakar di­rinya lima tahun lalu di sebuah ba­ngunan kerajaan di negara itu kerana tidak berpuas hati dengan amalan rasuah di negara itu mencetuskan satu gelombang yang tidak pernah dijangka dalam peradaban manusia pada abad ke-21.

Gelombang yang dikenali de­ngan ‘kebangkitan rakyat’ atau Arab Springs pada Januari 2011 itu, telah membuka mata banyak pihak terutamanya rakyat di negara-negara yang kerajaannya mengamalkan pemerintahan kuku besi, rasuah atau kerajaan autokrat yang memerintah selama berdekad-dekad, selain pengaruh media sosial.

Kerajaan Tunisia, Mesir, Libya dan Yemen tumbang di tangan rakyatnya sendiri, ekoran demonstrasi meluas yang diadakan rakyat bagi membantah pemerintahan autokrat, kuku besi dan amalan rasuah yang mereka dakwa menyebabkan pentadbiran negara menjadi tidak telus dan rakyat hidup menderita.

Presiden Tunisia, Zine al-Abidine Ben Ali dijatuhkan oleh rakyatnya pada Januari 2011 diikuti Pre­siden Mesir, Hosni Mubarak yang digulingkan pada Februari 2011, manakala Presiden Libya, Muammar Gaddafi mati dibunuh di ta­ngan rakyatnya pada Ogos 2011.

Namun, beberapa negara Arab lain ‘terselamat’ daripada digulingkan rakyatnya sendiri selepas kerajaan yang ada, bersedia dibubarkan atau bersedia membuat perubahan termasuk Bahrain, Jordan, Oman, Kuwait dan Lebanon.

Bagaimanapun, tidak semua kebangkitan rakyat itu berakhir dengan ‘mimpi indah’ seperti yang berlaku di Syria ketika ini selepas negara berkenaan dibelenggu de­ngan perang saudara yang belum menampakkan tanda bila akan berakhir.

Usaha penduduk Syria untuk menggulingkan Presiden Bashar al-Assad yang berkuasa sejak tahun 2000 bukan sahaja tidak berjaya malah menyebabkan rakyat berdepan ‘mimpi ngeri’ apabila kebangkitan rakyat sejak Januari 2011 mengakibatkan rakyat berdepan krisis kemanusiaan paling buruk.

Perang saudara di Syria yang memasuki tahun kelima menyaksikan lebih 200,000 rakyat terkorban, manakala lebih empat juta lagi terpaksa menjadi pelarian de­ngan keadaan diburukkan ekoran campur tangan tentera asing yang mengebom negara itu saban hari.

Lebih memburukkan keadaan, kumpulan militan Negara Islam (IS) dilihat mengambil kesempatan daripada ‘kelemahan’ kerajaan Damsyik yang terpaksa berperang dengan rakyatnya sendiri apabila mengumumkan penubuhan kerajaan Kha­lifah di Syria dan Iraq pada Jun 2014.

Kehadiran kumpulan militan IS yang mewujudkan pusat pemerintahan di Raqqa, Syria menimbulkan fenomena yang sama sekali sukar digambarkan apabila kumpulan militan itu melakukan kekejaman bukan sahaja ke atas penduduk bukan Islam, malah kepada penduduk Islam, membunuh warga asing yang dijadikan tebusan, membunuh kanak-kanak dan menjadikan wanita sebagai hamba seks.

Menurut kumpulan pemantau hak asasi Syria, sejak menubuhkan kerajaan Khalifah, kumpulan militan IS telah membunuh sebanyak 2,001 orang awam termasuk 420 anggota mereka sendiri di Syria.

Kumpulan itu turut menarik kaum lelaki dari negara Asia Barat dan Eropah menyertai kumpulan berkenaan dengan Tunisia dilapor mempunyai kira-kira 2,400 rak­yatnya terlibat dengan militan IS di Syria sejak 2011.

Selain menimbulkan krisis kemanusiaan, sistem politik pasca Arab Springs dilihat menjadi agak bercelaru dan tidak menarik.

Di Libya misalnya, meskipun parti Kongres Agung Kebangsaan (GNC) dan Dewan Perwakilan Libya bersetuju membentuk sebuah kerajaan perpaduan di negara itu pada bulan lalu, namun mereka gagal mencapai kata sepakat bagaimana untuk membentuk kerajaan perikatan tersebut.

Pengarah Institut Sadeq, Anas El Gomati yang merupakan pakar pemikir Libya berkata, bukan mudah untuk mencapai kata sepakat dalam perjanjian itu kerana ia memakan masa yang sangat lama.

Mesir pula selepas Presiden Muhamad Morsi digulingkan oleh tentera dan mengharamkan pergerakan Ikhwanul Muslimin pada 2013, pilihan raya negara itu yang diadakan sebanyak dua pusingan pada 18 dan 19 Oktober serta 22 dan 23 November lalu dilihat hambar, berbeza sama sekali dengan keadaan pada pilihan raya 2011-2012.

Ini kerana, golongan muda yang mewakili majoriti penduduk Mesir menjauhi pilihan raya berkenaan dengan ramai yang menganggap­nya sebagai penipuan kerajaan dan menurut suruhanjaya pilihan raya Mesir, hanya 28 peratus atau 15 juta pengundi berdaftar yang melaksa­nakan kewajipan mereka.

Berdasarkan satu laporan oleh Bank HSBC pada 2013, mereka meng­anggarkan kerugian akibat gelombang Arab Springs di tujuh negara paling terjejas iaitu Mesir, Tunisia, Libya, Syria, Jordan, Lebanon dan Bahrain mencecah sehingga AS$800 bilion (RM3.4 tri­lion) pada 2014.

Malah menurut HSBC, Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) di negara-negara tersebut menjadi 35 peratus lebih rendah pada akhir 2014 berbanding sebelum gelombang Arab Springs.

Financial Times pula melaporkan, kerosakan akibat Arab Springs bukan sahaja ke atas KDNK tetapi juga kadar pengangguran pasca peristiwa berkenaan melambung dan tadbir urus serta kedaulatan undang-undang menurun sejak 2010.

Malah pengangguran di rantau Asia Barat kini merupakan antara yang tertinggi di dunia.

See more at: http://m.utusan.com.my/berita/luar-negara/arab-springs-satu-kesilapan-1.176002#sthash.jcb4H5Nd.dpuf

Isnin, 4 Januari 2016

1MDB BERJAYA MEMBERI PUKULAN KO KEPADA MUSUH-MUSUHNYA

Dulu tuduhan daripada musuh 1mdb, pelbagai versi serangan keterlaluan dilakukan oleh Rafizi, Tony Pua, Tun
Mahathir dan pengikut media taksubnya. Antara serangan berangkai dilakukan.

- Besi buruk siapa nak beli?

- Hutang 1mdb akan merosakkan ekonomi negara.

- Mana pergi 42 billion?

- Najib hilang serta curi Wang 42 Bilion.

- Duit 1mdb Najib ambil untuk Rosmah

Banyak lagi tuduhan hilang akal dilakukan demi merencanakan impian "Undur Najib". War command dan strategi darkside pihak berkaitan untuk merosakkan bisnes 1mdb ternyata gagal. Gagal yang sangat memalukan.

Jadi apa agaknya serangan yang bakal dilakukan ketika mana wave 1, 2, 3, 4, 5, bla bla ternyata GAGAL, GAGAL.. GAGAL.

INGAT KATA-KATA INI, PERANG KOTOR SELALUNYA SUKAR UNTUK MENANG DENGAN MUDAH.

MASALAHNYA KATA RAFIZI RAMLI SI PAKAR STRATEGI "LANGKAH KAJANG" ORANG PERCAYA BULAT-BULAT!! JADI APA NIKMATNYA PERCAYA CAKAP SEORANG PENIPU SEPERTI RAFIZI?

APA HASIL RASIONALISASI 1MDB?

1MDB adalah sebuah syarikat kerajaan yang menyasarkan perolehan berganda daripada aset yang tidak nampak boleh dikomersialkan oleh pihak swasta.

Seperti lima janakuasa IPP yg dibeli oleh 1MDB adalah legasi Tun Mahathir yang hampir tamat tempoh lesen operasinya. Namun kerajaan melalui 1MDB telah membelinya agar dapat mengurangkan tarif letrik bagi semenanjung serta menstabilkan GRID KEBANGSAAN.

Oleh kerana 1MDB adalah milik penuh kerajaan melalui Kementerian Kewangan Diperbadankan, maka jika tempoh lesen operasi TAMAT sekalipun, ia akan diperbaharui.

Ia tidak sama dgn 2 janakuasa YTL yg tidak disambungkan lesen operasinya. Itu hak kerajaan utk sambung atau tidak, kerana ia adalah milik swasta. Tambahan pula YTL adalah kroni Tun Mahatihir yang selalu mempertikaikan pentadbiran kerajaan DS Najib.

Maka lima buah janakuasa di bawah 1MDB yang dikenali sebagai EDRA itu mempunyai nilai yang tinggi, walaupun Tun Mahathir pernah melabelkan sebagai “membeli besi buruk”.

Saya diberitahu bahawa pembelian IPP tesebut melibatkan wang sejumlah RM12 billion.

Dari manakah 1MDB boleh memperolehi wang yang sebanyak itu utk membeli IPP sedangkan ia adalah sebuah syarikat bermodalkan RM1 juta serta jaminan kerajaan sejumlah RM970 juta.

Maka 1MDB terpaksa meminjam wang dari dalam dan luar negara bagi membeli aset IPP. Manakala pihak kerajaan menjadi “penjamin” terhadap pinjaman itu.

Sebab itulah 1MDB lebih mudah memperolehi pinjaman sama ada secara bersidiket atau kepada satu-satu institusi kewangan antarabangsa.

Inilah permulaan HUTANG yang dipegang oleh 1MDB. Ia adalah suatu urusan perniagaan, tidak ada kaitan langsung dengan WANG RAKYAT atau WANG NEGARA.

Ia adalah sama kaedahnya dengan mana-mana syarikat yang membuat pinjaman dari institusi kewangan dalam dan  luar negara.

Yang berbeza ialah 1MDB adalah milik penuh Kementerian Kewangan Diperbadankan.

Maka setiap pinjaman harus dibayar hutangnya.

Inilah yang dilakukan oleh 1MDB dengan membayar balik HUTANGnya, ia tidak melibatkan wang kerajaan.

Apakah pemilikan lima IPP dalam negara serta beberapa IPP di luar negara seperti Mesir, Bangladesh dan Pakistan yg dikenali sebagai EDRA ini mendatangkan keuntungan kepada 1MDB ?

Cuba lihat perbandingan ini :

Jualan Edra kepada syarikat Cina berjumlah RM9.83 bilion

Jumlah liability yang diambil oleh syarikat Cina ialah RM8 bilion

Dalam tempoh pemilikan 1MDB, ia memperolehi RM2 bilion dari segi dividen (rujuk temubual Arul Kanda)

Maka dalam tempoh pemilikan 1MDB terhadap EDRA, ia memperolehi (RM9.83 + RM8 + RM2) billion = RM19.83 bilion.

Setelah ditolak kos belian sejumlah RM12 billion, (RM19.83 – RM12) billion = RM7.83 bilion

Ini bermakna dalam tempoh yg singkat, 1MDB telah memperolehi KEUNTUNGAN RM7.83 bilion

Wang sebanyak RM7.83 bilion ini digunakan pula untuk mengurangkan HUTANG yang lain pula.

Setelah proses rasionalisasi 1MDB yg terbahagi kpd 3 bahagian :

Bahagian Pertama : Penjualan Edra sebannyak RM9.83 bilion dalam bentuk tunai dan saham serta RM8 bilion dalam bentuk liability

Bahagian kedua : Pertukaran aset dengan IPIC dan 1MDB dapat mengurangkan hutang sebanyak 16 biliion

Bahagian ketiga : Penjualan 60% kepentingan dalam Bandar Malaysia kepada Konsortium Inskandar Water Front dgn Syarikat Cina.

Kesemua rasionalisasi ini melibatkan pemansuhan HUTANG sebangayk RM40 bilion.

Kini 1MDB hanya menanggung RM2 bilion HUTANG

Apa yang tinggal pada 1MDB ?

Ia masih memiliki 40% kepentingkan dalam Bandar Malaysia

Memiliki aset di Tun Razak Excahange (TRX)

Masih memiliki aset tanah di Pualau Pinang dan di Pulau Indah

Sudah sah sekarang, ASET 1MDB adalah lebih besar daripada hutang RM2 bilion

Maka selepas ini, sudah tentu 1MDB akan membangunkan lagi tanah-tanah di TRX dan Bandar Malaysia serta menjana lebih banyak keuntungan.

DI manakah RUGInya 1MDB ?

Sumber whatsap group

Ahad, 3 Januari 2016

BILA DAP BUAT BOLEH, BILA 1MDB, RAPIJI KATA JUAL NEGARA

Dulu rapiji natea bewok kata, 1mdb takkan mampu menanggung hutangnya yang berbillion, maka rakyat Malaysia akn menanggung hutang 1mdb itu.

Tengok ayat puaka tu. Ada saja tuduhan puaka untuk menjatuhkan krealibiliti 1mdb.

Setelah 1mdb mampu selesaikan hutangnya sedikit-demi sedikit, malah akan mrmbuat untung yang paling maksimum, tuduhan yang mengatakan 1mdb jual maruah negara kepada negara asing.

Oohhh tang 1mdb salah, dosa, tak boleh, haram, bla bla, basah spender rapiji bila menuduh 1mdb jual negara katanya. Tapi Dap jual kati terang-terang, malah murah pula tu kepada negara asing, tak dosa, boleh, kepala bana kau piji sotong.

SIAPA YANG SEBENARNYA JUAL NEGARA

Rafizi dari PKR, Tony Pua dan Liew Chin Tong dari DAP telah menyelar 1MDB kerana menjual 24% daripada projek Bandar Malaysia kepada syarikat China yang mana 76% masih dimiliki Malaysia di mana 57% daripadanya masih dimiliki Kerajaan Persekutuan dan Negeri Johor.

Tetapi, ketiga-tiga mereka hanya mendiamkan diri mengenai dua perjanjian yang dibuat oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng beberapa bulan yang lalu.

Pada Mei 2015, Pulau Pinang menjual 100% iaitu 20 ekar tanah negeri yang bernilai RM30 juta kepada Jabil Circuit Singapore Pte Ltd - sebuah syarikat yang dimiliki oleh Amerika Syarikat.

Dan pada Julai 2015, Pulau Pinang memberi pemilikan 49% daripada 6.8 ekar projek tanah negeri Pulau Pinang yang bernilai RM11.3 bilion kepada Temasek Holding dan EDIS yang dimiliki 100% kerajaan Singapura.

Kedua-dua projek yang mana 100% dan 49% itu kini dimiliki oleh syarikat Singapura, tidak dipanggil "jual negara" tetapi dianggap pelaburan asing?

Dan entah bagaimana, 24% daripada Bandar Malaysia yang dijual kepada syarikat China dianggap sebagai "jual negara" dan bukannya pelaburan asing?

Saya tak paham. Penang kecil tapi mereka jual banyak. Nanti bila dapat kerajaan pusat, lagi banyak yang bakal terjual.

Lagipun, penjualan Bandar Malaysia telah dimeterai melalui tender terbuka antarabangsa yang diuruskan oleh pihak ketiga.

Adakah, penjualan kedua-dua tanah di Pulau Pinang juga melalui tender terbuka? Nampaknya tidak kelihatan seperti itu.

Lim Sian See

Jumaat, 1 Januari 2016

PENCINTA DAP GEMBIRA BILA ISRAEL BANTU USD300 JUTA KEPADA DAP?

Kalaulah nama Israel dikaitkan dengan BN, paling teruk merinyai sudah pasti golongan pentaksub, tahap maki mereka bukan sikit anak, malah makian mereka kalau diamati, mayat dalam kubur pun boleh bangkit, begitulah tahap aura kebencian pentaksub kepada BN, Umno terutamanya.

Bila masing-masing macai bedul pakatan, bertanya RM2.6 billion, kami rakyat Malaysia juga berhak bertanya, duit Israel sebanyak USD300 juta bersamaan kurang lebih RM1.4 billion untuk Dap tercinta itu berhak juga disiasat. Kalau benar duit itu sudah dimiliki.

Malah setelah tuduhan USD300 juta ini, memungkinkan menunjukkan Dap mampu lakukan apa saja demi menakluk Putrajaya.

Apa orang Islam melayu tak terasa ke? Israel tu... Mana USD300 juta? Jawab Dap, sila jawab.

DAP TERIMA DANA USD300JUTA DAN JANJI BERI ISRAEL PANGKALAN TENTERA ! DAP KALAU ADA TELOR SILA SAMAN RAZALI !

DAP perlu menjawab di atas dakwaan telah menerima dana RM1.2 billion (USD300 juta) dari pihak Israel pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU 13).
 
Desakan itu dibuat oleh Pengarah Pusat Penyelidikan PAS pusat, Dr. Mohd. Zuhdi Marzuki.

Dr Mohd Zuhdi (foto di bawah, kiri) berkata dakwaan itu telah dibuat oleh bekas pegawai khas Ketua Menteri Pulau Pinang, Mohamed Razali Abd Rahman.
 
Menurutnya, kegagalan DAP menjawab pendedahan itu akan mengesahkan hubungan DAP dan Israel yang sedang diperkatakan.

“Dakwaan yang dilontarkan oleh Mohamed Razali tentang hubungan DAP dan Israel ini lebih serius, malah apa yang didedahkan itu lebih mengancam keselamatan negara dan sensitiviti umat Islam di Malaysia.

“Mohamed Razali melontar tiga dakwaan serius yang sehingga hari ini tiada penafian yang jelas dari DAP. Tiga dakwaan tersebut termasuk DAP didakwa ditawarkan dana PRU Ke-13 sebanyak USD300 juta (RM1.2 billion) oleh Israel,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Tambah beliau, Mohamed Razali turut mendedahkan seramai 17 pemimpin DAP dilatih oleh pakar perisikan Israel untuk menjadi pakar strategi kerana beliau antara yang menjalani latihan tersebut.

Katanya lagi, Mohamed Razali turut mendedahkan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng juga kerap ke Singapura bertemu dengan wakil kedutaan Israel, dan Mohamed Razali antara yang mengambil maklum urusan pertemuan tersebut.

“Mohamed Razali mendakwa sebuah pengkalan tentera Israel baru akan diwujudkan di Port Dickson sebagai balasan jika DAP berjaya menguasai Putrajaya.

“Ketiga-tiga dakwaan Mohamed Razali ini jauh lebih serius dan mengancam umat Islam dan keselamatan negara sekiranya ia benar-benar dilakukan oleh DAP,” katanya.

Justeru, kata beliau, DAP tiada cara lain untuk membersihkan tuduhan-tuduhan itu melainkan mendakwa Mohamed Razali di mahkamah kerana sudah lebih empat tahun DAP mengelak menjawab tuduhan itu.

“Tiada penafian yang jelas dari kepimpinan tertinggi DAP.
“Kegagalan DAP menafikan dakwaan tersebut akan menyebabkan persoalan tentang hubungan DAP dan Israel masih tidak terjawab,” katanya.

Pemimpin DAP baru-baru ini mengutuk kerajaan Malaysia menyekat dua atlet Israel menyertai pertandingan luncur angin di Langkawi.

Parti yang mendominasi Pakatan Harapan itu turut dikecam teruk oleh PAS yang menyifatkan tindakan DAP itu mengambarkan wajah sebenar parti berkenaan ke atas agama Islam selama ini.

Sekutu DAP dalam Pakatan Harapan, PKR bagaimanapun mengambil pendirian membisu dalam isu tersebut. Ramai pihak melihat sikap ditonjolkan PKR itu kerana tidak mahu dilihat sebagai anti-Israel atas sebab-sebab tertentu.

abu suffian

Shazni dilantik ketua pemuda PH, namun ditentang dalam AMK

 Ketua Pemuda Amanah Shazni Munir Mohd Ithnin dilantik sebagai Ketua Pemuda Pakatan Harapan (PH) yang baru. Namun pelantikan itu, yang diput...