Isnin, 18 November 2019

[Rakyat wajib beli] Elak guna kerusi keselamatan kanak-kanak terpakai kata NGO

PETALING JAYA: Konsultan keselamatan penumpang kanak-kanak menasihati ibu bapa tidak membeli kerusi keselamatan kanak-kanak (CRS) terpakai meskipun ia dijual lebih murah.



May Hwong dari Childline Foundation berkata kebanyakan CRS dikeluarkan hanya boleh digunakan sehingga lapan tahun daripada tarikh pembuatan.

“Saya tahu ada ibu bapa yang mengadu tak mampu untuk membeli CRS ini tapi mungkin boleh dijadikan keperluan asas sebelum lahirkan anak atau menabung.



“Sebenarnya banyak CRS yang mengikut piawaian di pasaran tapi harganya mampu milik. Murah tak semestinya tak bagus, saya memang tak galakkan membeli CRS terpakai sebab kita tak tahu sejarahnya sama ada pernah terlibat kemalangan, ada bahagian yang hilang dan sebagainya.

“Kebanyakan CRS hanya boleh digunakan untuk enam hingga lapan tahun bermula daripada tarikh pembuatan kerana kesan cahaya UV boleh mengurangkan ketahanannya,” katanya kepada FMT.

Bulan lalu, kerajaan dilaporkan akan mewajibkan penggunaan CRS dalam kenderaan mulai 1 Januari, bagi mengelakkan daripada kecederaan serius atau kematian sekiranya berlaku kemalangan.

Mengulas lanjut, May berkata mana-mana CRS yang terlibat dalam kemalangan tidak boleh digunakan lagi dan perlu dilupuskan segera.

Katanya lagi, mengikut statistik dikeluarkan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros), daripada 2007 hingga 2017, seramai 1,559 kanak-kanak bawah 10 tahun maut akibat kemalangan jalan raya.


“Di Malaysia, kerajaan mewajibkan bayi baru lahir hingga tinggi yang kurang 135cm untuk pakai CRS sebab kena ingat tali pinggang keselamatan dicipta untuk orang dewasa bukan kanak-kanak.

“Apabila berlaku kemalangan, kesan atau kecederaan kepada kanak-kanak lebih serius,” katanya. FMT

Syed Saddiq punca kekalahan teruk PH di Tanjung Piai kata Ketua Armada Terengganu

Belum buat post mortem, sudah tuduh menuduh pula menjadi episod menarik selepas kekalahan teruk PH di Tanjung Piai, tuduh menuduh menjadi semakin panas apabila ketua Armada Terengganu pula mengeluarkan kenyataan menyalahkan Syed Saddiq. Adakah kerana Syed Saddiq mengaruahkan calon Bersatu punca utama perbalahan ini?



Ketua Pemuda Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Terengganu, Syaiful Irfan Anang berkata, punca sebenar kekalahan PH adalah disebabkan oleh kegagalan Syed Saddiq memanfaatkan sepenuhnya jentera pemuda PH yang dianggotai empat parti.

Maka pergaduhan terbuka bakal terjadi selepas ini, kem Syed Saddiq tidak akan diam diri, akan kena lunyailah ketua Armada Terengganu ni, tidak percaya tunggu, anda akan lihat situasi tidak selesa dalam kem Pakatan Harapan, pakuk memakuk, tuduh dan menuduh bakal berlanjutan sehingga Tun Mahathir pun akan jadi sawan.



Silap haribulan orang tua tu terlepas cakap akan bubar Parlimen, kita mana tahu kan, sekali betul hal itu terjadi, rakyat sedang marah amat sangat dengan PH sekarang.

Nak tunggu PRU15 lambat sangat, merana rakyat.


Bukan Tun M, tapi Syed Saddiq punca PH kalah - Syaiful Irfan Anang

KUALA LUMPUR: Ketua Pemuda Pakatan Harapan (PH), Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dipersalahkan susulan kekalahan PH dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Tanjung Piai pada Sabtu.

Ketua Pemuda Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Terengganu, Syaiful Irfan Anang berkata, punca sebenar kekalahan PH adalah disebabkan oleh kegagalan Syed Saddiq memanfaatkan sepenuhnya jentera pemuda PH yang dianggotai empat parti.

Syaiful Irfan juga menolak keras kenyataan bekas Timbalan Presiden PKR Syed Husin Ali yang menyifatkan kekalahan di Tanjung Piai memperlihatkan kekecewaan rakyat terhadap PH, terutamanya kepimpinan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.




"Ketua Pemuda PH tidak menjalankan tanggungjawab dengan baik sebagai ketua sayap kepada gabungan empat parti apabila gerak kerja dan mobalisasi bagi jentera pemuda PH berada pada tahap yang sangat lemah walhal pemuda PH seluruh Malaysia menunjukkan semangat yang tinggi untuk berbakti namun kepimpinan memperlihatkan kelemahan di dalam sistem tadbir urus dan berorganisasi.



"Teguran perlu diberikan kepada beliau kerana realitinya pada PRK sebelum ini dan kali ini PH mengalami kekalahan yang sangat mendukacitakan kerana rakyat Johor telah memilih untuk tidak mengundi PH juga kerana pelbagai isu yang terpalit dengan beliau yang masih tidak dapat diselesaikan dengan baik terutama isu yang melibatkan Istana Johor," tegasnya dalam satu kenyataan yang dimuatnaik di akaun Facebook miliknya. ASTRO AWANI

Konflik peralihan kuasa menjadi punca kekalahan teruk PH di Tanjung Piai kata penganalisis

Pada pendapat penulis, rakyat yang sebenarnya menyampah dengan Pakatan Harapan, manifesto mereka yang sangat hanyir, kencing tanpa risau sebab air hancing itu mengalir deras sampai ke muka.

Rakyat sedang tertekan dengan bermacam-macam hal, ekonomi sudahlah merudum, bantuan banyak pula dinafikan, isu-isu kepimpinan PH juga menjadi peranan besar dalam penolakan rakyat terhadap mereka.



Foto - Free Malaysia Today

Tidak perlu lama-lama buat post mortem, sebab utama adalah kerana menteri-menteri yang berperangai meloyakan.

Malah sabotaj dalam PH juga terutama D4P, sudah terang lagi bersuluh mereka sedang memberi tekanan terhadap Mahathir.

Anwar pula kita sudah tahu, dia tidak sabar mahu jadi Perdana Menteri, tetapi adakah benar rakyat majoritinya mahu Anwar dipercepatkan menajadi perdana Menteri?

Kita tunggu je drama-drama yang menjijikkan lepas ini. Yang penting PPBM sedang nazak sekarang ini.


Konflik peralihan kuasa punca PH kalah di Tg Piai, kata penganalisis

PETALING JAYA: Dua penganalisis politik mengaitkan kekalahan besar Pakatan Harapan (PH) dalam pilihan raya kecil (PRK) Tanjung Piai disebabkan pertelagahan berterusan dalam kalangan parti gabungan itu, sambil menambah “undi protes” menyumbang kepada kemenangan besar Barisan Nasional (BN).

Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya dan Azmi Hassan dari Universiti Teknologi Malaysia berkata penyebab utama konflik itu adalah pertikaian mengenai pengganti Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad dan peralihan kuasa.

Azman menyeru Mahathir menyatakan rancangan penggantian yang jelas sebelum menyerahkan jawatannya kepada presiden PKR Anwar Ibrahim, mengatakan isu itu menjadi sebab utama konflik dalaman PH.


Beliau memberitahu FMT, Mahathir yang seolah-olah tidak mahu menyerahkan jawatannya kepada Anwar menimbulkan ketidakpuasan dalam kalangan akar umbi DAP dan PKR terhadap pengerusi PPBM itu.

FMT

[Hot!] Jangan anggap PN kerajaan yang lemah – Razali

 KUALA LUMPUR – Jangan menganggap Perikatan Nasional (PN) sebagai satu kerajaan yang lemah atau tidak berwibawa. Ini kerana kerajaan PN tela...